Khamis, 25 Disember 2014

BAB 20 (Tajuk?Biarlah Rahsia) ~ PART 1



Jam di dinding sudah menunjukkan pukul lapan malam tetapi Dhia masih tidak keluar dari pejabat. Mariana sudah lama pulang ke rumah. Tinggal dia seorang sahaja disini tanpa ditemani sesiapa.
Pada mulanya dia agak takut berada disini seorang diri. Yalah, tiada siapa yang menemaninya buat kerja. Mujur ada Uncle Lim, security guard yang bertugas menjaganya di luar bilik. Tidaklah dia berasa keseorangan di pejabat yang luas ini.
Dhia meneruskan menaip sebut harga di komputer Mac milik Muhd Razree tanpa berpaling ke tepi. Komputer yang besar itu agak menyilaukan matanya. Lantas dia mengecilkan cahaya komputer tersebut agar matanya boleh melihat seperti biasa perkataan yang ditaip.
Tok!tok!tok!
Dhia menyengetkan sedikit wajahnya di tepi komputer Mac. Mengadap pintu yang tiba-tiba berbunyi. Keningnya diangkat ala-ala Ziana Zain kerana tidak puas hati kerjanya diganggu Uncle Lim.
Tok!tok!tok!
Sekali lagi ketukan pintu berbunyi nyaring. Uncle Lim ni dah tak reti nak masuk ke? Aku bukannya kunci pintu pun. Dhia mendengus keras.
Dengan malas, Dhia bangun juga dari tempat duduknya. Jika Uncle Lim mengetuk pintu bilik ini buat kali ketiga, memang bergema suaranya menyumpah seranah security guard itu.
"Uncle nak apa?"
Dhia tanya setelah pintu dibuka dengan agak kasar. Tanpa melihat wajah Uncle Lim, dia berpaling ke tepi sambil menyilangkan tangan.
“Amboi sayang...tak sampai dua puluh empat jam kerja kat syarikat ini dah mula marah-marah. Tak baik tau bos pamerkan sikap begitu. Nanti pekerja lari."
Dhia termangu. Dia angkat muka. Abang Raz? Siapa yang bawa dia ke sini? Melilau matanya mencari-cari kelibat Uncle Lim namun batang tubuh lelaki yang berusia 50 tahun itu tidak kelihatan.
Terus mata Muhd Razree ditenung tajam."Apa Abang Raz buat kat ofis malam-malam ni? Dah tak reti nak berehat ke?" Terjengil mata Dhia kerana terlalu geram dengan Muhd Razree. Baik-baik rehat kat rumah, mengada-ngada nak datang sini. Tak sayang diri sendiri langsung! Rengusnya dalam hati.
“Abang Raz tak boleh berehat lama sangat kat rumah. Itu Abang Raz datang sini. Nak jenguk bos baru buat kerja...” Meleret-leret senyumannya memandang muka Dhia yang agak merah menahan marah.
Sekali lagi keningnya diangkat seperti Ziana Zain. “Wahai Encik Muhd Razree yang bijaksana, nak jenguk bos baru bukan waktu begini. Waktu ini untuk berehat. Ada faham?” Entah mengapa dia rasakan yang dia tidak suka berbual dengan lelaki didepannya ini. Mungkin kerana sikapnya yang gemar mengugut yang buat dia bosan sangat dengan lelaki yang bernama Muhd Razree.
“Faham, bos!” Muhd Razree mengangkat tangan ke dahi tanda hormat. Menjeling Dhia disitu.
“Sekarang ni boleh tak bos izinkan saya membawa bos pulang ke rumah? Adik saya demam jadi saya harap bos boleh melawatnya di rumah.”
Membulat mata Dhia mendengarnya.
Abang Ray sakit? Fikirannya kembali teringatkan peristiwa pagi tadi ketika dia memegang tangan Raymi Zikri yang panas. Demam rupanya dia. Jiwa Dhia mula berasa tidak enak.
Disebabkan aku kah Abang Ray demam?
“Abang Raz, kita balik sekarang.” Dhia berlari anak menghampiri meja kerjanya. Tanpa mengemas kertas kerja yang berselerak di atas meja itu, dia terus mengambil beg tangannya dan mengajak Muhd Razree pergi dari sini. Lampu utama dipadam di sebelah pintu utama.
Muhd Razree tidak percaya Dhia mengajaknya balik secepat ini.
Risaunya Dhia pada Ray....Aku yang sakit ni pun tak ada pulak dia serisau ini. Tiba-tiba dia jadi cemburu pada adiknya sendiri.

Balik dari rumah Dhia terus naik ke tingkat atas. Risaunya pada Raymi Zikri mengunung tinggi. Muhd Razree yang berada di belakangnya tidak dihiraukan, malah semasa dia melangkah masuk ke ruang tamu, Puan Khadijah yang sedang berbincang dengan Jamil pun lansung tidak dipandang.
            Apa yang penting dalam fikirannya sekarang hanyalah Raymi Zikri! Selagi dia tidak melihat lelaki itu di depan matanya, dia jadi gundah gelana.
            “Dhia, kamu nak ke mana cepat-cepat tu? Salam nenek pun tak terus aje naik tangga.” Kata Puan Khadijah sebaik sahaja dia ternampak kelibat Dhia yang sedang mendaki anak tangga.
            Dhia tidak menjawab sebaliknya dia ligat mendaki anak tangga. Puan Khadijah hanya mengelengkan kepala melihat sikap Dhia.
            “Biar ajelah dia tu, nek. Risau sangat bila Raz cakap Ray demam.” sampuk Muhd Razree. Dia selamba sahaja duduk di sebelah Puan Khadijah. Badannya dibaringkan ke sofa tanda dia sedikit penat membawa kereta pada malam ini.
            Puan Khadijah merenung cucu sulungnya yang tampak sedikit keletihan. Paha Muhd Razree disentuh lembut. “Kamu okey ke tak ni, Raz?”
            “Penat sikitlah, nek. Dah berapa hari tak bawa kereta. Janggal rasanya.”
            “Itulah. Nenek suruh Jamil bawak Dhia balik, kamu yang terhegeh-hegeh nak ambik dia. Tengok sekarang apa dah jadi? Sampai tak larat jadinya,”
            “Ala, nek. Small matter ajelah. Lagi pun Jamil dan nenek kan tengah berbincang. Itu sebablah Raz tak nak ganggu.”
            “Ada-ada ajelah kamu ni, Raz. Nenek dan Jamil bincang pun pasal perkahwinan kamu jugak.”
            Muhd Razree rasa teruja. “Pasal perkahwinan Raz? Nenek dah buat persiapan ke?”
            “Dah…” Senyum Puan Khadijah. “Kamu nak tahu ke persiapan apa yang nenek buat?”
            “Mestilah nak, nek. Raz dah tak sabar-sabar nak kahwin dengan Dhia.”
            Puan Khadijah mengecilkan matanya sebelum dia tersenyum sinis pada Muhd Razree. Tak sabar nak kahwin dengan Dhia ya? Kau tengok apa yang nenek buat pada kau lepas ni, Raz. Kata hatinya.
            Maafkan nenek, Raz. Dhia hanya untuk Ray. Bukan kamu, Raz…
           
Di depan bilik Raymi Zikri, Dhia memulas tombol pintu dengan sekali nafas. Terkejut bukan kepalang Dhia melihat Salina ada sebelah Raymi Zikri. Gadis itu sedang tekun mengelap leher dan muka Raymi Zikri yang memejamkan mata.
“Dah tak ada orang lain lagi ke yang boleh tolong lapkan tubuh dia, hah?!!” Meledak kemarahannya sehingga bahu Salina terangkat kerana terlalu terkejut dengan gadis yang tidak diundang itu.
Salina bangun dengan riak wajah yang tidak puas hati. “Biarlah Kak Dhia. Abang Ray yang mintak Sally lapkan badan dia. Yang Kak Dhia nak marah-marah sangat kenapa?”
“Kurang ajar kau.” Meledak kemarahan Dhia ketika ini. Cemburunya pada Salina tinggi melangit. Dia pantang betul Salina rapat dengan Raymi Zikri. Tangannya sudah diangkat tinggi. Mahu kasi pengajaran kepada gadis itu.
“Dhia…biarkan Sally lap muka Abang Ray. Abang Ray yang suruh dia.” Mata Raymi Zikri yang terpejam rapat akhirnya di buka perlahan-lahan.
Dhia melongo. Tajam renungannya pada Raymi Zikri.

Salina disitu sudah tersenyum sinis. Nampaknya kali ini Raymi Zikri berpihak kepadanya. 

Bersambung....

1 ulasan:

ida berkata...

Eeee.. geramnyeeee... kalau nak dhia cemburu pun agak2lah... dah mintak dari nenek untuk pulangkan dhia pada ray, ray jadi gini. Lebih baik kahwin dgn raz!