Rabu, 6 Mac 2013

BAB 21 Berilah Sayang Peluang


-->
Nur Adriana jalan mundar-mandir di depan ayah dan ibu tirinya. Sekejap ke kiri sekejap ke kanan. Memikirkan bagaimana untuk mendapatkan duit dengan banyak. Tiga bulan tak bayar duit elektrik mana dia tidak baran. Banyak jugak nak kena bayar tu.
“Ayah tak tahu nak cakap macam mana, Adriana. Pihak TNB akan datang dalam beberapa hari lagi. Kalau ayah tak jelaskan bil itu dalam masa terdekat, jawabnya ‘berpanas’ lah kita dalam rumah ni.”Dia mendengar turut terkejut. Tajam matanya memandang ayahnya.
“Kalau ayah dah tahu, kenapa ayah tak simpan duit selama Adriana takde ni? Adriana bagi kat ayah untuk bayar kesemua bil dan barang dalam rumah ni tapi ayah cakap dah tiga bulan tak bayar.”Dia memang geram dengan ayahnya.
“Ayah memang beli barang keperluan dalam rumah ni. Tapi duit yang kamu bagi tu tak cukup nak tampung tiga bulan selepas itu. Kamu masuk penjara enam bulan, ayah guna duit yang kamu bagi tu cukup-cukup untuk bayar bil api, bil air, bil telefon rumah aje.”jelas Ahmad Jamil supaya anaknya memahami keadaan mereka sepanjang tiada di rumah ini.
“Ayah bagi kat ibu jugak ke duit yang Adriana bagi tu?”Nur Adriana menjeling kearah ibu tirinya. Pandangan sinis dilemparkan kepada perempuan tak guna itu sebelum dia kembali merenung ayahnya.
Puan Farzana tahu yang anak tirinya memandang tajam kearahnya melarikan mata ke atas. Malas mahu memandang wajah anak tirinya.
Ahmad Jamil mendekati anaknya. “Mestilah ayah bagi ibu kamu duit. Kan ibu tanggungjawab ayah.”Dia tahu Nur Adriana masih belum sepenuhnya dapat menerima isterinya menjadi ibu tirinya. Bagi anaknya, ibu kandungnya hanya seorang iaitu Puan Halimah. Bukan dua atau seribu. Namun dia faham, ikatan antara ibu dan anak tidak dapat dipisahkan. Selagi dia hidup, dia akan cuba untuk mengeratkan hubungan anak dan isteri yang dinikahi empat tahun dahulu.
“Ayah, kenapa ayah mesti bagi kat ibu jugak duit tu? Adriana tak sukalah.”rungutnya. “Ayah pun satu. Ikutkan sangat kata perempuan tak guna tu. Yang perempuan tu pulak mengada-ngada. Mentang-mentanglah ayah sayang kat dia, semua kehendak dia kena tunaikan. Anak dia sendiri tak nak pulak bagi duit kat dia.”Dia menunding jari ke ibu tirinya. Sememangnya perempuan itu tak layak memegang duitnya walau sesen pun!
“Adriana! Kamu kena ingat, ibu adalah tanggungjawab ayah. Ayah kenalah bagi duit kat dia supaya boleh beli keperluan dapur dan barang-barang untuk buat kuih. Sekarang ni ayah promote kan kuih-muih ibu kamu kat kawan-kawan ayah. Itu pun dapat sikit duit. Nak bayar duit bil elektrik, bil air…tak cukup, nak.”Ahmad Jamil mengeluh. Anak perempuannya yang satu ini suka menggunakan kekerasan setiap kali bercakap mengenai perkara yang tidak disukainya. Hendak diluntur sikap ‘keras’ itu agak payah kerana sejak azali lagi sikap anak perempuannya itu suka bercakap kasar.
Puan Farzana tersenyum kemenangan. Nampaknya suaminya berpihak kepadanya. Padan muka kau Nur Adriana.cebiknya dalam hati.
Nur Adriana merasakan ada baiknya dia menghentikan perbalahan ini. Dia tidak mahu memanjangkan cerita. Pandai-pandailah dia menguruskan sendiri hal TNB itu. Nak harapkan ayahnya untuk membayar bil elektrik, ayah dah tak ada duit nak tampung. Nak harapkan perempuan tak guna itu, lagilah dia
“Dahlah, ayah. Adriana malas nak kusutkan keadaan lagi. Ayah dah cakap terus-terang dah cukup bagus. Tahulah Adriana cari idea nak bayar bil elektrik nanti.”Dengan malasnya, Nur Adriana mengangkat bakul pakaian miliknya lalu dibawa ke bahagian belakang rumahnya. Dia mahu basuh baju.
Ahmad Jamil mengeluh kelegaan melihat anaknya berlalu begitu sahaja tanpa meneruskan perbualan. Dalam ‘kekasaran’ percakapannya, anaknya bijak mengawal situasi bagi tidak memanjangkan perbalahan mereka berkenaan isu bil ini.
Bertuah dia mendapat anak seperti Nur Adriana…
****
Di keheningan malam, tatkala jam di dinding tepat menunjukkan pukul 8.30 malam…Fida tidak muncul didepan rumah membuatkan dirinya gelisah. Bercelaru fikirannya kerana tidak nampak kereta kesayangannya berada didepan rumah. Dah masuk isyak ni. Lepas ni nak kena pergi jumpa Zeril Iskandar. Janganlah dia merajuk sebab lambat sampai ke sana.
“Hesy! Mana budak ni pergi?Batang hidung dia pun aku tak nampak?”omelnya sendiri. Dia meramas-ramas rambutnya yang tidak gatal. Keadaan rambutnya agak berserabut setelah diramas-ramas dengan sedikit kasar. Matanya melilau mencari bayang kereta Myvi miliknya di luar rumah. Berharap Fida akan segera pulang dan dia akan berjumpa Zeril Iskandar.
“Yang akak tengok kat luar tu buat apa?Tak reti-reti nak sembahyang isyak ke?”ujar Farah dibelakang badannya. Nur Adriana segera berpaling. Terkejut jugak apabila disergah dengan tiba-tiba.
“Lepas ni aku sembahyanglah.”balasnya dengan kasar. “Yang kau tu baru nak keluar bilik? Dari tadi tak keluar bilik. Aku ingat kau dah mampus tadi.”perlinya sambil matanya naik ke atas tanda meluat.
“Eh, kak. Saya cakap baik-baik akak balas kasar. Lantak sayalah nak keluar bilik ke tak. Ini rumah saya jugak.”kasar jawapan Farah membuatkan dia bengang. Dah pandai dah budak ni berlawan kata. Ada jugak yang kena sekeh kepala tu.
Nur Adriana ketawa besar. “Kau kata ni rumah kau?Tolong sikit! Kalau kau mengaku ni rumah kau, kenapa kau tak nak bagi duit satu sen pun kat mak bapak kau? Bil elektrik ni dah tiga bulan tertunggak tau tak? Kau senang-senang aje guna elektrik kat rumah ni, lepas tu senang-senang pulak kau tak nak bayar. Kau ingat bil elektrik ni bayar guna daun?”luahnya dalam keadaan marah. Sekali-sekala budak ni kena ‘basuh’ sikit otak tu.
Farah terdiam. Apa yang diperkatakan kakak tirinya benar belaka. Selama dia bekerja di kilang makanan, tidak pernah sekalipun dia mengeluarkan gajinya untuk membiayai bil elektrik.
“Betul kan apa yang aku cakap ni?Kalau kau tak nak bagi rumah ni terputus bekalan elektrik, kau tolong bayar sekali. Aku tak mampu nak bayar sekarang sebab duit aku dah kena rampas dengan ‘penyangak’.”jujur Nur Adriana menjawab.
Penyangak yang dimaksudkan adalah Puan Kamariah Adnan, bakal ibu mertua yang dalam diam benci padanya. Ingatkan lepas ikatan pertunangan diantara dia dan Wan Zubair akan beramah-mesra, ini jadi lain pulak. Lagi bertambah buruk perangai orang tua itu. Mujurlah dia dan Wan Zubair telah memutuskan pertunangan mereka, jika tidak makin meluat dia dengan perempuan itu.
“Nanti Farah bagilah.”jawabnya acuh tak acuh. Sebenarnya dia malas nak bayar bil dalam rumah ni sebab dia tak selalu sangat ada kat rumah. Kalau balik rumah, bukannya ada kawan pun nak berborak. Kak Fida pun bukannya suka berbual, mendiamkan diri adalah. Duduk dalam bilik tu macam duduk sorang-sorang.
“Kau jangan tak bagi pulak. Aku tahu kau tak bagi, muka kau aku tampar sekali lagi. Ingat tu!”ugut Nur Adriana tanpa perasaan belas kasihan. Adik tiri da I mana boleh bagi muka sangat. Karang dia pijak kepala, tak pasa-pasal kehendak dia kena tunaikan.
“Yelah…yelah.”Hilang sudah mood Farah untuk berada di depan kaca televisyen. Dia terus masuk ke dalam bilik dengan keluhan berat.
Nur Adriana tersenyum sini. Ugutannya menjadi. Dia kembali memandang ke luar rumah. Bilalah si Fida ni nak balik rumah.Hmm…
***
Matanya membulat apabila melihat kereta kesayangannya berada di luar rumah. Fida dah balik! Yes! Boleh dia keluar lepas ni jumpa Zeril Iskandar. Cepat-cepat dia berlari ke luar dengan memakai selipar yang dibiar diatas lantai simen tadi.
Fida yang baru mengunjurkan kaki keluar dari kereta tergamam melihat kakak tirinya berada didepan pintu kereta pemandu.
Alamak! Habislah aku…katanya dalam hati.
“Kenapa balik lambat?”soal Nur Adriana tanpa menjawab salam. Kasar nada bunyinya. Dia mencekak pinggang sambil tangan kanannya diletakkan selamba diatas pintu kereta.
Fida teragak-agak untuk menjawab soalan itu. Dia tahu kak Adriana pasti marah dia balik lambat. Tapi dia bukan saja-saja balik lambat. Banyak kerja nak buat kat kilang tu. Dahlah bos datang hari ni. Kena kemas lagi kilang tu sampai bersih.
“Maafkan saya, kak. Saya bukan sengaja balik lambat. Tapi ada hal kat kilang tadi.”jawabnya dengan bibir terketar-ketar .Takut!
Nur Adriana menatap raut wajah adik tirinya yang agak takut-takut itu. Jauh disudut hatinya, dia bangga. Bangga kerana dapat mempamerkan kekuatan dan kekasarannya dalam percakapan. Biar dia tahu yang dia perempuan yang tak boleh direndah-rendahkan.
“Aku tak nak dengar alasan kau tu. Sekarang ni, kau bawak aku pergi taman kat hujung sana. Aku nak cakap dengan kau sikit.”arah Nur Adriana seraya masuk ke dalam kereta disebelah tempat duduk pemandu.
Fida yang takut-takut akur dengan kehendak kakak tirinya. Dia masuk ke dalam kereta dengan perasaan berbaur. Kak Adriana nak cakap apa dengan dia? Sebelum ni tak pernah pun mereka berbual. Masing-masing buat hal sendiri.
Kereta Myvi itu di start kan enjin lalu dibawa ke tempat yang ingin dituju.
****
“Tak payah keluar. Duduk dalam kereta aje.”jawab Nur Adriana sesudah sampai di taman. Malam yang hening ini lagi bagus dimulakan bicara dengan lemah-lembut.
“Akak nak cakap apa dengan saya? Kalau akak nak marah pasal saya bawak kereta tadi, akak marahlah saya. Saya tahu saya bersalah sebab tak beritahu akak awal-awal.”Fida menunduk. Dia tak kisah kena marah sekalipun. Asalkan dia tidak dibenci oleh kakak tirinya.
“Bukan pasal tulah! Kau boleh tak jangan buat aku spoil mood dengan kau? Aku baru nak bercakap secara baik dengan kau, kau pergi jawab macam tu pulak.”
Fida mengangkat muka. Kak Adriana nak berbaik-baik dengan aku ke? Aku tak salah dengar kan?detiknya dalam hati.
“Habis tu, akak nak cakap apa dengan saya?”
“Sebenarnya, aku nak tanya kau. Kenapa kau berpihak pada aku semalam? Bukan ke kau sokong penuh ibu kau tu? Setahu aku, selama ni kau ikut aje apa yang ibu kau cakap.”Nur Adriana berpeluk tubuh. Soalan ini memang dah lama terbuku dihatinya sejak semalam. Entah kenapa, dia suka ada orang menyokongnya dari belakang walaupun dia bercakap kasar.
Fida merenung wajah kakak tirinya dengan senyuman yang terukir dibibir. Ketakutan yang menyelubungi hatinya tadi terpadam apabila kakak tirinya menyoal dia dengan cara lembut.
“Akak, saya sokong sebab saya tahu akak tak bersalah dalam hal tu. Ibu yang memulakan segala-galanya. Sejujurnya saya benci dengan sikap ibu yang suka menengking tanpa usul periksa.”
“Selama ni kan aku tengking kau jugak. Kau tak marah ke?”
“Saya memang marah tapi setiap perkataan yang keluar di bibir akak menunjukkan akak tahu apa yang akak cakap tu untuk sedarkan saya. Saya tak simpan dendam dan saya salute apa yang akak katakan.”
“Kau puji aku ke ni?”Nur Adriana mengangkat kening.
Fida ketawa kecil.”Eh, tak. Saya bukan puji akak tapi saya bangga dengan akak. Akak bercakap seperti seorang motivator. Tegas dan menyakinkan.”
“Dan lagi satu soalan aku, ayah susah nak lupakan ibu aku tapi kenapa bila ayah kahwin dengan ibu kau empat tahun lalu dia berubah attitude? Semua benda ayah nak kasi kat dia? Aku tertanya-tanya jugak, dalam diam ibu kau guna bomoh ke supaya ayah cintakan ibu kau?”
Fida terkaku. Pedasnya soalan kak Adriana. Kak Adriana kata ibu kau? Ibu kau bukan ibu dia jugak ke? Tapi dia mengerti. Kak Adriana masih tidak dapat menerima kenyataan yang ibu dia kahwin dengan ayah kandungnya.
“Ibu tak guna bomoh, kak. Tapi ibu dah lama suka kat ayah. Semenjak ibu kak Adriana hidup lagi. Bila ibu tahu yang ibu kak Adriana dah meninggal dunia, ibu ambik peluang melamar depan-depan ayah. Ibu tak mahu membuang masa lagi. Biasa lelaki yang melamar perempuan kan? Ini terbalik pulak. Perempuan melamar lelaki. Ibu sanggup pergi rumah ayah semata-mata untuk mendapatkan kepastian tentang keputusan lamaran yang dibuat.”ulasnya panjang lebar. Begitu semangat dia bercerita.
Nur Adriana mengelamun sebentar. Membayangkan ketika dia berada disebelah ayah sewaktu adegan lamaran berlangsung diantara ayah dan perempuan tak guna itu. Namun, fikirannya tidak dapat mengingati apa yang berlaku empat tahun dahulu.
“Aku tak ingatlah apa yang berlaku empat tahun dulu.”jujur dia menjawab.
Fida ketawa kecil. Memanglah akak tak tahu sebab masa tu akak takde kat rumah, pergi pejabat. Kan akak selalu balik malam. Fida tahulah sebab Fida ikut ibu melamar ayah.”balasnya.
“Ooo..masa tu aku takdelah ye.”Fida mengangguk. Dia sanggup cuti kerja pada hari tersebut semata-mata untuk menemani ibunya ke rumah ayah. Masa itu, muka ibu langsung tidak menunjukkan riak takut dan segan. Apa yang berada difikirannya pada saat itu hanya mahu melamar ayah. Waktu itu ayah masih lagi dalam keadaan bersedih mengenangkan isteri pertama iaitu ibu kepada kak Nur Adriana.
“So, ibu kau bukan perampas lah ye? Aku ingatkan dia guna bomoh supaya ayah aku suka kat dia.”kurang sikit perasaan benci pada ibu tirinya.
Fida mengeleng-gelengkan kepala. “Tak, kak. Kalau akak tengok, ibu tu nampak aje garang tapi jauh disudut hati dia sayang sangat-sangat kat ayah.”
“Memanglah isteri kena sayangkan suami dia. Kalau tak sayang, perkahwinan takkan bahagia.”
“So, sekarang ni akak marah dan benci lagi tak pada ibu Fida?”tanya dia tanpa segan silu.
“Eh, mestilah aku benci dan marah pada ibu kau. Dahlah dia tarik rambut aku, lepas tu tunang aku nampak aku tarik rambut ibu kau. Sekarang ni hubungan aku dengan Wan Zubair dah takde apa-apa lagi. Semuanya dah tamat!”ada nada sebak tatkala dia menuturkan ayat itu. Tapi dia harus kuat.
“Bukan akak dah lama putus tunang ke?”tanya Fida. Dia menekup mulutnya. Tersalah cakap daa…
Nur Adriana terkejut. Dia dah lama putus tunang? “Kau cakap apa ni, Fida? Aku baru aje putus tunang. Memandai aje kau cakap aku dah lama putus tunang.”
Fida mengeleng pantas. “Sorry, kak. Tersalah cakap.”Fida memaksa dirinya untuk tidak bercakap tentang hal itu lagi. Salah cakap, bertimpa-timpa masalah baru yang akan menjelma.
“Hesy! Kau ni. Lain kali jangan cakap ikut sedap mulut aje. Dahlah. Kita balik. Aku nak keluar lepas ni.”Nur Adriana memberi arahan sekali lagi.
“Akak nak keluar, pergi mana?”soal Fida dengan nada hairan. Enjin kereta mula di start. Dia mahu memulakan perjalan balik ke rumah.
“Adalah. Kalau ayah dan ibu kau bagi tahu aku pergi mana, cakap aku keluar jumpa kawan lama.”
Fida mengeluh berat. Dia mula suka berbual dengan kakak tirinya dan dia mahu meneruskan perbualan lagi namun kakak tirinya hendak keluar pulak. Tertanya-tanya jugak didalam hati…Kak Adriana jumpa kawan? Kawan mana satu pulak ni? Setahunya, kak Adibah dan Noreeyn sahaja kawan paling rapat.
Kereta dibawa terus ke rumahnya. Biarlah kak Adriana nak keluar sekalipun. Apa yang penting, dia bahagia dengan hidupnya setelah keluar dari penjara. Bekas banduan pun nak gembira jugak kan?
***
Tatkala Fida keluar dari pintu pemandu, Nur Adriana lekas-lekas masuk dan duduk ditempat pemandu pula. Dia mahu segera ke hospital. Janji perlu ditunaikan. Sampai sahaja di hospital nanti, tahulah dia untuk melaksanakan solat Isyak.
Fida memerhatikan pemergiaan kakak tirinya dengan satu perasaan yang gembira. Alhamdulilah…kakak tirinya sudi menerima dia sebagai adik tiri. Dia berjanji akan selalu menyokong kakak tirinya.
Kak Nur Adriana ada berpesan padanya tentang dia keluar dan pesanan itu akan disampaikan oleh kedua ibu bapanya sebentar lagi.
Dia melangkah masuk ke rumah dengan hati yang lapang…


Tiada ulasan: