Isnin, 11 Mac 2013

BAB 24 BERILAH SAYANG PELUANG



BAB 24 BERILAH SAYANG PELUANG
Wan Zubair menonong masuk ke rumah tanpa mempedulikan ibu yang sedang bersandar di sofa tiga berangkai itu. Dia letih untuk bercakap buat masa ini. Sengaja dia pulang awal ke rumah untuk menangkan hatinya yang kusut dengan pertunan
“Zubair! Duduk sini. Mama nak cakap sikit dengan kamu.”tegas suara ibunya, Puan Kamariah Adnan memberikan arahan.
Terhenti langkahnya. Dia berpusing badan menghadap ibunya. “ Apalagi, ibu? Zubair penat ni.”jawabnya acuh tak acuh. Dia malas mahu duduk. Sesungguhnya, dia tidak betah untuk berdiri lama di sini. Dia tahu ibunya akan membebel tentang dirinya yang masih lagi tidak dapat melupakan Nur Adriana.
“Zubair ada jumpa Nur Adriana ke tadi?”soal ibunya dengan wajah tegang. Wan Zubair mengetap bibir. Terkaku dia di situ. Mana ibu dia dapat info ni? Hish. Kusut…kusut.
“Ibu tanya ni jawablah!”pekiknya. Sakit telinga Wan Zubair mendengarnya.
“Zubair jumpa dia. Kenapa ibu tanya? Ibu tak suka ke Zubair jumpa dia semula?”dia menjeling sekilas pada ibunya.
“Memang ibu tak suka. Bukan setakat tak suka aje. Ibu benci tahu tak?!!”pekiknya lagi. Lantang suaranya berbicara.
“Ibu kalau nak cakap dengan Zubair, jangan jerit kuat sangat. Zubair tak suka.”Tegurnya. Sikap ibunya yang suka memekik itulah yang paling dia tidak suka. Dari dia kecil hingga masuk ke alam dewasa, ibu tetap menggunakan nada yang sama ketika memarahinya. Sakit telinga dia mendengar. Itu yang dia malas mahu mendengar bebelan ibunya.
“Ibu peduli apa! Janji hati ibu puas. Dah terang-terang perempuan tu curi duit syarikat, kamu masih lagi nak berkawan dengan dia.”rengusnya.
“Dia bukan kawan, ibu. Dia tunang Zubair.”katanya perlahan. Walaupun Nur Adriana sudah menegaskan bahawa mereka sudah putus tunang, dia tetap tidak mahu memutuskan pertunangan itu.
“Huh, tunang? Kamu gila ke apa? Dia bukan tunang kamu. Dia bekas tunang kamu!” Wan Zubair merenung tajam ibunya. “ Dia masih tunang Zubair. Ibu tak boleh menindakkan perhubungan kami.”
Tiba-tiba Puan Kamariah Adnan ketawa besar. “Tunang Zubair? Huh! Dah putus tunang pun masih nak anggap dia tunang?”
Sekali lagi Wan Zubair terkaku. “Siapa beritahu ibu yang kami dah putus tunang?”nak kata ayah Nur Adriana, tidak mungkin. Ketika dia berada di rumah Nur Adriana pagi tadi, kelibat bakal ayah mertuanya langsung tidak kelihatan.
Takkan ibu tiri Nur Adriana yang cakap kut?tekanya dalam hati.
“Tak ada siapa-siapa yang beritahu kamu berdua dah putus tunang. Ibu yang putuskan  sendiri pertunangan kamu berdua.”katanya dengan angkuh sekali.
Beg bimbitnya digenggam kuat. Bibirnya bergetar. “Apa yang ibu cakapkan ni? Ibu putuskan pertunangan kami berdua? Sejak bila?” bertubi-tubi soalan ditujukkan pada ibunya. Dia rasa mahu menangis di situ juga.
Puan Kamariah tersenyum sinis. “Sebelum dia masuk penjara lagi ibu dah putuskan pertunangan kamu. Jangan cakap sebab apa ibu putuskan.”balasnya dengan nada angkuh.
“Sampai hati ibu buat Zubair macam ini. Sampai hati, ibu!!”dia pula yang menjerit kearah ibunya. Dengan pantas, dia naik ke bilik. Fikirannya kusut.
Puan Kamariah tersenyum kemenangan. Akhirnya anaknya dapat tahu jugak pertunangan mereka yang lama terputus. Selepas ini, dia berharap agar nama Nur Adriana tidak akan meniti dibibir anaknya.
Bencinya dia pada perempuan banduan itu.
*****
Nur Adriana bangun dari tempat sembahyangnya. Walaupun kurang selesa sembahyang di atas lantai tanpa dibentangkan permaidani, dia gagahkan diri untuk bersolat jugak di sini. Dia membuka telekung dan diletakkan di lengan. Selepas ini, dia akan memulangkan semula kepada surau.
“Awak, dah habis solat?”wajahnya dipalingkan kearah Zeril Iskandar. Dia terkedu. Zeril Iskandar menitiskan airmata! Apa dah jadi pada lelaki ini? Apa yang membuatkan dia bersedih?fikirannya sarat dengan persoalan. Dia jatuh kesian pada lelaki ini. Mesti ada sesuatu yang buat dia menangis.
“Awak tak apa-apa ke?”tanya dia dengan riak risau. Nak sentuh bahu lelaki itu untuk memberi kekuatan, dia tiada daya. Islam mengharamkan lelaki dan perempuan bersentuhan.
Sendu suara Zeril Iskandar membuatkan dia bertambah gelisah. Awak jangan menangis. Cuba luahkan pada saya apa yang buat awak bersedih? Saya sedia mendengar.”ujarnya.
“Saya takut,”ujar Zeril Iskandar. Sendunya makin kuat.
“Shh…awak jangan menangis. Kalau awak tak bercerita pada saya, manalah saya tahu apa yang tersirat dalam hati awak. Tiba-tiba awak menangis tanpa beritahu perkara sebenar mestilah saya hairan. Cerita pada saya. Saya akan dengar luahan hati awak.”jawabnya. Dia bersedia mendengar segala-galanya dari mulut lelaki ini.
“Saya dapat rasakan yang saya tak akan melihat dunia hari esok.”Nur Adriana mengeluh. Itu ke yang Zeril Iskandar hendak luahkan padanya?
“Awak cakap apa ni?”Nur Adriana mula berang. “Awak jangan fikir negatif, boleh tak! Esok awak akan jalani pembedahan dan awak kena tanamkan sikap positif dalam diri awak supaya awak akan sembuh dan menjalani kehidupan luar seperti biasa.”
“Saya takut sangat. Mana tahu ini kali terakhir saya berjumpa awak.”sayu suaranya.
Nur Adriana mengeluh. Zeril Iskandar ni berminat dengan dia ke? Ayat yang diterima sebelum ini jelas menunjukkan lelaki ini mempunyai minat terhadapnya. Entahlah, dia rasa pelik dengan gelagat lelaki ini apabila berhadapan dengannya. Mengada-ngada dan suka mengusiknya. Dia suka dengan sikap Zeril Iskandar sekarang tapi hatinya belum dapat terima lelaki seperti ini. Dia tidak layak untuk didampingi lelaki baik. Sikap kasarnya telah diketahui Wan Zubair dan kini dia dibenci oleh bekas tunangnya. Apa boleh buat, semuanya telah ditentukan qadak dan qadar. Kita mampu merancang, Allah yang menentukan.
“Saya tak layak nak marah awak. Saya boleh tegur aje. Awak menangis keluar airmata darah sekalipun, awak tetap kena menghadapi kenyataan yang esok awak akan buat pembedahan tu jugak. Dahlah, jangan menangis. Nanti Prof. masuk dia tengok awak nangis mesti dia gelak kat awak.”
Zeril Iskandar mengesat airmatanya. Dia merenung wajah perempuan yang mendapat tempat dihatinya. “Awak temankan saya masa pembedahan tu nanti, boleh? Saya perlukan semangat awak. Perasaan takut saya akan hilang apabila saya tengok muka awak kat depan saya.”
Nur Adriana panggung kepala. Kata hatinya memang tak silap lagi. Zeril Iskandar memang ada hati padanya.
“Awak suka kat saya ke?”dia merenung dalam wajah lelaki itu. Meminta kepastian tentang apa yang Zeril Iskandar katakan tadi.
Zeril Iskandar mengetap bibir. Perlukah dia menjawab pertanyaan itu? Hesy! Tak boleh…tak boleh. Dia perlu pendam perasaan suka itu dulu. Hendak khabarkan sekarang dia takut Nur Adriana akan lari meninggalkan dia. Bukan senang nak berjumpa dengan perempuan ini.
“Mana adalah.”tepisnya laju. “Saya cakap macam tu pun awak kata saya suka kat awak? Merepeklah awak ni.”tingkahnya.
“Habis tu yang awak beria-ria nak sangat saya teman awak sampai masuk dalam bilik pembedahan tu kenapa? Awak ingat pelawat dibenarkan masuk ke dalam bilik tu? Tak boleh tau!”rengusnya.
“Saya nak awak temankan aje. Bagi semangat pada diri saya.”
“Panggil ajelah mama awak tu jadi ‘semangat’ awak.  Saya nak jadi ‘semangat’ awak buat apa pulak? Saya takde kaitan dengan awak tau.”cebiknya.
“Awak akan ada kaitan dengan saya selepas ini.”ucapnya penuh perasaan.
Nur Adriana mendengus geram. “Merepek! Saya tak nak ada kaitan dengan awaklah. Awak ni ada-ada ajelah. Kalau suka kat saya, cakap ajelah. Tak payah nak selindung.”
“Saya nak jadikan awak sebagai penjaga khas saya selepas saya tamat jalani pembedahan. Itu pun kalau awak tak keberatan.”Nur Adriana tersentak. Penjaga khas? Dia jadi penjaga khas Zeril Iskandar?
“Penjaga khas? Eeii..tak naklah saya.”dia mengelat. “Kalau awak nak, awak ambik aje orang gaji kat rumah awak tu. Kan ramai?”ujarnya sinis. Zeril Iskandar kan orang kaya, mestilah ramai pembantu rumah. Nak jadikan dia pembantu rumah buat apa? Dia bukannya ada asas nak ‘menjaga’ orang pun. Diri sendiri pun tak terjaga!
“Awak dah hampakan hati saya.”lirih suaranya.
Nur Adriana hairan. “Eheh. Apa pulak saya hampakan hati awak? Saya cakap secara jujur. Awak mesti ada ramai pembantu rumah kan? Pilihlah ajelah. Tak payah ambik saya. Saya takde basic pun dalam menjaga orang ni.”
“Tapi saya perlukan awak. Awak jadilah penjaga khas saya. Saya janji saya akan naikkan gaji awak.”pintanya dengan tulus.
Nur Adriana mengeluh. Perlukah dia menerimanya? Dia buntu. Zeril Iskandar terlalu berharap padanya. Dia seboleh mungkin ingin jauhkan diri pada lelaki ini. Tetapi, semakin dia menjauhkan diri, semakin rapatlah dia pada Zeril Iskandar.
Sekarang ini, dia tidak mahu memberikan sebarang jawapan. Biarlah jawapan itu dibiarkan sepi. Apa yang penting, dia perlu memulangkan telekung yang dipinjam tadi. Tak pulangkan nanti, orang lain tak dapat nak guna pulak. Dia bangun dari kerusi.
“Beri saya peluang untuk membuat keputusan. Saya nak pulangkan telekung ni kejap. Awak rehatlah.”katanya perlahan. Dia terus keluar dari bilik itu tanpa memandang muka lelaki itu.
Zeril Iskandar tertunduk bisu. Sampai hati Nur Adriana tidak memberikan jawapan yang diharap-harapkan. Adakah dia terlalu mendesak Nur Adriana sehingga perempuan itu berlalu begitu sahaja.
Please, Nur Adriana! Jadilah penjaga khasku…

Tiada ulasan: