Jumaat, 1 Mac 2013

BERILAH SAYANG PELUANG BAB 11




“Apa?!!”terjerit Datin Zafiah ditalian apabila Nur Adriana memaklumkan yang Zeril Iskandar masuk ke hospital. Terbangun dia dari kerusi meja makan itu.

Nur Adriana sudah mula gelabah. Mesti  Datin marah dia lepas ni. Dia pun sengal jugak. Patutnya dia memberitahu pada Datin Zafiah supaya dia datang ke hospital dan menjaga anaknya. 

“Kenapa dengan anak saya, Nur Adriana? Apa yang buat dia sampai masuk hospital? Dia accident ke?”bertubi-tubi soalan dari Datin Zafiah membuatkan dia tertelan air liur.

“Err…saya tak boleh nak cakap kenapa, Datin. Tapi, Datin jangan bimbang. Saya akan jaga dia sebaik mungkin.”

“Awak nak jaga dia?Huh! Saya tak boleh sabar lagi. Awak bagi tahu saya, apa nama hospital Zeril. Saya nak ambil dia bawa balik rumah. Saya nak harapkan awak jaga dia, tut..tut..anak saya dah masuk hospital. Tak boleh diharap langsung!”marah Datin Zafiah. Nur Adriana terdiam.  Kan dah kena marah! Tapi, bukan salahnya dia sampai Zeril terlantar kat hospital ni.

“Datin, jangan salah anggap. Ini bukan salah saya. Salah anak Datin jugak sampai…,”mati kutu Nur Adriana mahu meneruskan kata. Takkan dia nak beritahu yang anaknya minum arak dan makan pil ekstasi. Nanti meraung pulak Datin tu sebab anak dia makan dan minum benda yang haram.

“Sampai apa? Oh…awak nak salahkan anak saya lah ni. Patutlah awak telefon guna telefon awam. Awak nak duit dari anak saya kan sampai Zeril Iskandar tak balik rumah. Awak nak culik dia ke?”sambung Datin Zafiah dengan kemarahan yang memuncak. Dia tidak boleh membiarkan perempuan ini sewenang-wenangnya mendapat wang dari anaknya. Satu sen pun dia takkan bagi!

“Datin, bukan itu maksud saya.”kata Dhia perlahan. Ingatkan bila telefon Datin Zafiah, dia akan berasa lega. Ini tidak, bertambah gelisah.

“Awak jangan sampai saya call polis sebab awak buat anak saya accident.”ugut Datin Zafiah. Nur Adriana terdiam. Sudah hilang kewarasan ke Datin ni sampai nak call polis bagai? Dia tak salah apa-apa pun.

“Datin! Datin ni kenapa sampai nak membabitkan polis dalam hal ini? Saya perempuan yang masih ada rendah diri dan maruah. Saya dah cukup baik jaga anak Datin sampai sekarang. Saya bukannya nak sangat jaga anak Datin ni. Tapi, saya terpaksa! Saya yang hantar dia sampai ke hospital. Dia bukan accident, dia sakit jantung. Datin ambil jelah anak Datin ni bawa balik rumah. Saya tak nak jaga dia lagi.”marah Nur Adriana pula. Orang dah cakap baik-baik, dibalas pulak dengan kasar. Apa? Dia ingat aku ni perempuan  jahat ke sampai nak culik anak dia. 

“Zeril Iskandar sakit jantung?!!”.Terlepas gagang telefon yang dipegangnya. Dia terduduk. Madz Hazrul yang sejak tadi mendiamkan diri disebelah Datin Zafiah tergamam apabila Datin Zafiah melepaskan telefon bimbitnya.

“Datin…are you okay?”Madz Hazrul mengambil telefon bimbit yang sudah berada diatas lantai. Nasib baik telefon itu tidak dihentak dengan kuat. Kalau tidak, habis rosak. Perempuan tu ada cakap benda yang tak elok ke kat bos aku?

Datin Zafiah mendiamkan diri. Hatinya bagai ditusuk pilu. Anaknya masuk hospital satu hal. Lepas tu, perempuan ni pulak cakap yang Zeril Iskandar menghidap penyakit jantung. Sebab apa anaknya mendapat penyakit begitu pun dia tidak tahu. Adakah anaknya terlalu merindui Irma Amanda sehingga terjadinya sakit jantung itu?

“Saya tak mahu cakap dengan dia. Awak tolong jawab bagi pihak saya.”balas Datin Hadijah tanpa mengendahkan pertanyaan Madz Hazrul. Dia mahu masuk ke bilik. Menenangkan fikiran, hati dan jiwa.
Datin Zafiah menolak kerusi yang di duduk lalu dia bangun meninggalkan Madz Hazrul keseorangan disitu.
Nur Adriana terdengar bunyi jatuh dihujung talian. Telefon Datin Zafiah jatuh ke? Mesti dia terkejut aku cakap anak dia sakit jantung. Tu yang sampai jatuh telefon. Tapi memang betul kan anak dia sakit? Kalau tak bagi tahu, Datin sumpah seranah aku pulak.

“Hello…hello?”Nur Adriana bersuara setelah beberapa ketika. Dah rosak betul ke telefon dia ni?
 Madz Hazrul yang mendengar suara sayup-sayup di telefon yang dipegangnya segera melekapkan ke pipi. 


“Hello! Maafkan saya sebab lambat menjawab. Awak Nur Adriana yang telefon Datin Zafiah kan?

Erk? Suara lelaki mana pulak ni? Takkan Datin Zafiah dah bertukar suara lelaki kut?

“Memang saya Nur Adriana. Saya nak cakap dengan Datin sekarang ni. Siapa ni?”

Madz Hazrul tergelak kecil. Perempuan ni memang membuat hatinya terpautlah. Dengar suara pun dah rasa kelakar. Macam mana lah kalau jumpa depan-depan erk? Mesti lagi kelam-kabut suaranya.

“Saya pembantu peribadi Datin Zafiah, saya pernah cakap dengan awak sebelum ni. Masa tu awak call sebab Zeril Iskandar ada dengan awak. So, how about Tuan Zeril Iskandar  sekarang? Saya dengar dia ada di hospital. Boleh saya tahu hospital tu kat mana. Senang sikit nak pergi jenguk Tuan Zeril.”

“Awak dengar tadi? Telinga lintah betullah awak ni. Semuanya nak dengar. Tak mengapalah, nanti saya beritahu Datin Zafiah bila dia sudi cakap dengan saya.”

“Saya sebagai pembantu peribadi kepada Datin Zafiah haruslah tahu apa yang dikatakan. Takkan saya nak mendiamkan diri. Apa guna saya jadi pembantu peribadi kalau tak tahu hal yang berkaitan dengan bos sendiri.”katanya sedikit tegas. Terpempan Nur Adriana mendengar jawapan itu.

“Yalah…yalah, pembantu peribadi.”perilnya tanpa rasa malu.

“Saya tak boleh cakap lama-lama ni. Awak bagi aje alamat hospital yang menempatkan Tuan Zeril Iskandar duduk,  insya-allah saya dan Datin Zafiah akan ke sana.”

Nur Adriana termalu sendiri. Nampaknya pembantu peribadi Datin Zafiah ini agak tegas orangnya. Lelaki ini mesti tak kahwin lagi. Itu sebab suaranya tegas saja. Perempuan zaman moden sepertinya mana suka lelaki yang terlampau tegas. 

“Alamatnya…,”belum Nur Adriana memberi alamat hospital, pembantu peribadi itu menyuruhnya menunggu sebentar. Nak ambil pen dan kertas katanya. Haii…terpaksalah tunggu kejap jawabnya.

Setelah dua minit tercari-cari pen dan kertas, akhirnya dia jumpa juga. Telefon diatas meja digapai semula lalu dia kembali melekapkan telefon ke pipi.

“Maaf. Saya lambat sedikit. Apa nama dan alamat hospital tu?”soal Madz Hazrul . Nur Adriana yang masih setia dihujung talian mencebik geram. Lambat betul lelaki ni! Orang kat sini dah berminit tunggu. 

“Alamatnya…Hospital Serdang, Jalan Puchong, 43000  Kajang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.”gurau Nur Adriana. Sengaja dia menyebut nama Malaysia.  Lelaki ni cakap terlalu tegas sangat. Macam manalah nak dapat awek kalau asyik tegas aje. Eheh…aku ni memandai aje cakap  dia tak ada awek. Mana tahu, dia dah kahwin ke?Hehe…aku pun bengong jugak. 

Madz Hazrul yang menulis nama dan alamat hospital itu terkesima apabila nama Hospital Serdang meniti dibibir Nur Adriana.

“Wait. Hospital Serdang? Awak ada kat hospital Serdang ke?”tanya Madz Hazrul  tidak sabar. Pen dan kertas ditolak ke tepi lalu dia melabuhkan punggung ke kerusi yang diduduki Datin Zafiah tadi. 

“Betullah. Kalau tak, saya takkan bagi awak almat sebenar tu.”Dalam diam, dia meluat dengan pembantu peribadi Datin Zafiah. Dah terang-terang kan dia sebut Hospital Serdang, mestilah  betul. 

“Bagus…bagus! Sekarang jugak saya akan arahkan Datin Zafiah ke sana!.”kata Madz Hazrul teruja. Nampknya penantian mencari Tuan Zeril Iskandar akan berakhir selepas ini.

“Amboi! Cepatnya awak nak datang sini.”jawab Nur Adriana . Selepas ini, dia tidak akan berjumpa  Zeril Iskandar lagi. Tapi, bagus jugak mereka datang. Lagi cepat, lagi bagus! Tak payah aku jaga mamat ni lagi. 

Nanti aku kena cakap dengan Prof.Dr.Azmi yang aku tak boleh jaga si Zeril lagi sebab mama dia nak datang ambil.

“Saya akan ke sana secepat mungkin sebab rumah Datin Zafiah berhampiran dengan Hospital Serdang tu. Mungkin lepas satu jam, kami akan ke sana mengambil Zeril Iskandar pulang ke rumah.”

Terlopong Nur Adriana mendengarnya. Tak sangka rumah Datin Zafiah tu dekat dengan hospital ni. 

Kalautak dah lama aku hantar Zeril Isandar tu kat rumah dia. Nampaknya, dia kena keluar dari hospital ni cepat-cepat. Biar jelah si Zeril tu sorang-sorang. Lagipun dia mesti tak sedar aku  keluar dari bilik ni. Orang tidurlah katakan. 

“Memang bagus awak datang sekarang. Saya pun tak nak jaga Tuan Zeril Iskandar awak tu.”Ambik lah dia cepat-cepat. Saya tak heran pun.”sindir Nur Adriana.  Selepas ini, dia akan keluar dari kehidupan Zeril Iskandar. “Datang cepat sikit ye. Saya ada banyak hal lain nak kena buat.”sambungnya lagi. Waktu dah tengah hari ni. Kejap lagi nak zuhur. Dia mandi pun belum lagi. Hesy…kalau orang lain dekat dengan aku ni, mesti ramai yang buat signal busuk.

“Perangai awak memang dari kecik macam ni ke? Cakap tak ada budi bahasa langsung?”

Nur Adriana sudah mengepal tangan. Mulutnya diketap geram. Makin dia meluat dengan lelaki  ini. Hishh…kalau aku jumpa dia depan mata, memang dah kena silat sulung aku ni.cebiknya didalam hati. 

“Awak ni, kenapa haa? Tetiba aje nak  cakap saya tak ada budi bahasa? Awak pun apa kurangnya? 

Perangai tak semenggah. Ada hati nak menilai orang.”cebiknya lagi. Dia cukup pantang apabila ada orang menilai keperibadiaan  orang lain. 

Madz hazrul mendengus geram. Sepatutnya dia tidak perlu memuji suara perempuan ini sewaktu pertama kali berhubung. Dasar perempuan tak ada akhlak! Dia merapatkan bibirnya ke telefon Datin Zafiah. 

Perempuan seperti Nur Adriana ini tidak perlu bagi muka sangat.

“Kau tak boleh cakap baik-baik ke perempuan? Aku dah lama tak tampar muka orang. Lama sangat. “sinis suaranya disertai dengan nada yang  sedikit tinggi.

Nur Adriana tersentak. Lelaki ni mengingatkannya pada Zeril Iskandar apabila berada dilorong gelap dua hari yang lalu. Waktu itu, dia sedang duduk bersandar ditepi dinding yang berhampiran dengan tangga. 

Marah betul si Zeril tu apabila dia memegang lengan lelaki itu.

“Wah!! Dah cakap kasar nampaknya si pembantu peribadi Datin Zafiah ni. Huh! Kalau kau nak tampar aku, marilah datang sini. Kau tampar aku, aku silat kau balik.”gertak Nur Adriana dengan nada yang sama seperti Madz hazrul. 

Madz Hazrul bangun dari kerusi. Perempuan ni memang dah melampau! 

“Woi, perempuan! Kalau aku datang sana nanti, muka kau aku nak jumpa dulu. “nyaring suaranya. Nasib baik Datin Zafiah sudah berada dibilik dan tidak mendengar apa yang diperkatakan. Jika tidak, memang gaji aku kena potonglah jawabnya. “Aku memang geram betul dengan kau ni . Kau tunggu kedatangan aku nanti. 

Kau tunggulah!.”

Nur Adriana mula rasa nak ketawa. Kalau lelaki ni datang kat sini pun, masa tu dia dah blah dari hospital ni. Nak main ugut-ugut pulak. Pirahh!!

“Hah?Aku tak dengar lah kau cakap apa?Kau nak jumpa aku? Betul ke aku tak salah dengar ni?Haha…Sorrylah wahai encik. Masa kau dah datang tu, aku dah tak ada.  Kau bukannya kenal muka aku pun kalau kau datang sini. Dahlah, aku nak  letak telefon dulu. Kau jagalah Tuan kau tu dengan baik ye.  

 Aku tutup telefon dulu ye. Daa…,”ucapnya sinis sebelum dia menghempaskan telefon.

Baru puas hati dia! Nak gertak-gerak aku konon! Ingat aku takut dengan ugutan kau?

Boleh blahlah!!!

“Kau!!”

Madz Hazrul mengucap panjang apabila mendengar talian disana sudah tidak berbunyi lagi. Dia benar-benar tidak berpuas hati dengan perempuan itu. Lebih baik dia arahkan Datin Zafiah agar ke hospital dengan segera.  Dapat jumpa perempuan tu kejap lagi, akan ku ‘belasah’ kau cukup-cukup! Tak takut? Huh! Ku tunggu kedatangan aku.

Tunggu ye wahai cik Nur Adriana! Aku datang sekejap je lagi…

****
“Lepas ni, aku dah tak tengok muka kau lagi.”ujar Nur Adriana sambil matanya galak meneliti seraut wajah Zeril Iskandar yang masih lena dibuai mimpi.  Selesai dia menamatkan perbualan yang bagaikan ‘perang’, dia  terus menuju ke katil pesakit yang menempatkan Zeril Iskandar. Kesian pulak dia melihat sekujur tubuh yang gagah terdampar dikatil pesakit. Lama jugak lelaki ini tidur. Ingatkan tadi Zeril ni dah sedar terus dan boleh bercakap seperti biasa. Ini lain pulak jadinya. Tak bukak mata langsung!

“Aku harap kau berubahlah lepas sihat nanti. Jangan makan pil  haram dan minum arak lagi. Kau tu dah ada penyakit. Aku tak nak kau mati awal.. Ingat tau apa yang aku kata ni! Bagi aku, mungkin kau makan ubat and minum arak tu sebab kau stress, tu yang jadi sampai macam ni. Eh, aku cakap seorang diri pulak. 
 “nasihatnya diiringi dengan ketawa kecil. Dia bagi nasihat pada orang yang sedang tidur. Manalah dia nak dengar. Bengong jugak aku ni.

“Dahlah, aku nak chow dulu. Nak jumpa ayah aku. Kau jaga diri tau. Jangan marah orang teruk sangat. Nanti jantung kau bertambah teruk pulak. Aku pergi dulu tau. Selamat tinggal Zeril Iskandar!”katanya perlahan. Kunci kereta yang dipegang selama sehari diletakkan dengan cermat disisi Zeril Iskandar. Terselit jugak rasa sedih dihati kerana membiarkan Zeril Iskandar keseorangan disini tanpa ditemani sesiapa. Tapi, bila difikir balik, kejap lagi mamat kurang ajar dan Datin Zafiah nak datang sini. Tak adalah Zeril duduk sini sorang-sorang. Ada jugak yang datang tengok-tengokkan dia.

Dia berpaling mengadap pintu keluar bilik kecemasan ini. Langkahnya perlu diteruskan. Dia tidak perlu berpaling ke belakang lagi. Sebaik sahaja keluar dari pintu bilik kecemasan ini sahaja, kehidupannya akan bermula seperti biasa. Tiada nama Zeril Iskandar, tiada nama Datin Zafiah dan tiada lagi nama Madz Hazrul. Yang ada, hanyalah Wan Zubair dihatinya. 

Tiba-tiba…

“Awak….,”suara perlahan dari belakang  terkedu . Err…Zeril Iskandar dah sedar?? Aku tak mimpi disiang hari kan?



BERSAMBUNG.... ;D












Tiada ulasan: