Jumaat, 1 Mac 2013

BERILAH SAYANG PELUANG BAB 10




Duduk berdua-duaan dibilik belakang bersama Prof.Dr.Azmi membuatkan Nur Adriana berasa gelisah. Hatinya berasa tidak enak apabila duduk bersama dengan lelaki yang baru dikenalinya. Dia ingin keluar dari situ, namun dia tahu Prof.Dr.Azmi memerlukan pertolongannya. Tetapi, dia hairan. 

Baru pertama kali berjumpa, takkan senang betul Prof.Dr.Azmi ingin meminta bantuannya.  Bantuan apa yang Prof.Dr.Azmi perlukan, dia pun tidak tahu.

“Terima kasih sebab sudi luangkan masa bersama saya.”kata Prof.Dr.Azmi dengan senyuman  melebar. Nur Adriana mengangguk perlahan sambil bibirnya turut mengukir senyuman. 

“Saya ajak awak ke sini bukan untuk berbual kosong dengan awak, tapi saya perlukan bantuan awak dari sudut peribadi.”jelas maksud sebenar dia membawa Nur Adriana ke sini.

Nur Adriana mengerutkan dahi. Tidak mengerti maksud Prof.Dr.Azmi. 
                                   
Prof.Dr.Azmi tergelak kecil.”Tak faham ye?”sambungnya lagi. Nur Adriana mengelengkan kepala. Manalah dia pernah dengar bantuan dari sudut peribadi. Setakat bantuan yang biasa-biasa adalah. Prof.Dr.Azmi merenung tepat wajah Nur Adriana.

“Maksud saya, saya perlukan bantuan awak untuk memulihkan kesihatan dari segi mental dan fizikal Zeril Iskandar. Saya rasa awaklah yang paling sesuai untuk membantu saya bagi memulihkan kesihatan Zeril Iskandar.”Ayat itu membuatkan Nur Adriana terperanjat besar. Ingatkan dia disuruh menelefon mama Zeril iskandar dan mendapatkan maklumat penuh berkaitan Zeril Iskandar. Rupanya tidak.

“Tapi, kenapa mesti saya?”kata Nur Adriana. Suaranya sedikit tinggi. Dia memang tidak suka orang menyuruhnya tanpa sebab yang kukuh. Apa? Nak suruh pulihkan sakit Zeril mental dan fizikal? Oh, please! Aku mana tahu bab-bab pulih memulihkan ni. “Tak ada orang lain ke Prof boleh suruh? Saya tolong hantar dia sampai ke hospital ini pun dah cukup baik. ”cebik Nur Adriana.

“Mungkin awak marah bila saya cakap pasal ni. Tapi awak kena tahu, Zeril Iskandar tu sakit tenat. Tak lama lagi dia kena buat pembedahan. Mana ada perempuan disisi dia sekarang ni? Hanya awak, Nur Adriana.”luah Prof.Dr.Azmi lembut.

Nur Adriana mula bangun dari tempat duduk itu. Dia bengang. Kenapa aku perlu masuk dalam kehidupan Zeril Iskandar dalam dua hari ini? Dia mahu balik rumah dengan tenang. Dia mahu jumpa ayahnya! 

“Saya tak boleh bantu, Prof. Apa yang saya lakukan untuk tolong selamatkan nyawa Zeril Iskandar biarlah sampai di sini sahaja. Saya tak mahu ada kaitan lagi dengan Zeril Iskandar. Kalau Prof mahu…”Kertas kosong dan pensil yang berada diatas meja mesin radiologi segera diambil tanpa meminta izin. Ditulis nombor Datin Zafiah sebesar-besarnya lalu dengan selambanya diletakkan ke dalam tangan Prof.Dr.Azmi. “Prof telefonlah mama dia. Saya nak keluar dulu.”kata Nur Adriana dengan tenang. Baik dia keluar dari sini 
sebelum  Prof.Dr.Azmi  berkata yang tidak sepatutnya. Dia berpaling ke belakang. Langkahnya diatur untuk keluar dari bilik belakang ini. Namun, tangan Prof.Dr.Azmi pantas menangkap tangan Nur Adriana. Kejap pautannya. Dia tidak mahu Nur Adriana keluar dari bilik itu sehingga mulut perempuan itu mengatakan ‘Ya, saya akan membantu’.

Terkejut besar apabila Prof.Dr.Azmi memegang tangannya. Lama dia terkaku disitu. Pandangannya melekap pada sebening mata Prof.Dr.Azmi. Dia memang pantang jika ada lelaki yang berani memegang tangannya.

 Tadi Zeril Iskandar, sekarang Prof.Dr.Azmi pulak. Mereka ingat tangan dia ni sesuka hati aje boleh pegang-pegang? Sorry sikit! Aku ada maruah diri tau! Nur Adriana mengacip giginya. Memang dia bengang saat ini.
“Lepaskan aku lah!”tangannya direntap kasar. Terlepas tangan Nur Adriana dari pegangan Pengurus Jabatan Trauma & Kecemasan itu. Dia mengadap Prof.Dr.Azmi semula. Terkedu Prof.Dr.Azmi di situ. Sambung Nur Adriana lagi. “Yang kau berani sangat nak pegang tangan aku, kenapa? Bini kat rumah dah tak boleh pegang lebih-lebih ke?”sindir Nur Adriana dengan tajam sekali. Perkataan saya telah ditukar seratus peratus kepada kau. Peduli apa dia! Lelaki sebegini patut diajar. Main pegang-pegang pulak!

Prof.Dr.Azmi mendiamkan diri seketika. Apabila Nur Adriana memarahinya, bagaikan muncul satu kuasa yang amat kuat di dalam tubuhnya untuk menentang perempuan dihadapannya. Sebagai lelaki, dia tidak mahu mengalah. Perempuan ini hanya pandai berkata-kata sahaja. Dia sebagai lelaki tidak boleh berdiam diri! Lelaki perlu tonjolkan  kekuatan  agar perempuan  tahu yang lelaki bukannya lemah. Dia menarik nafas lalu dihembuskan secara perlahan-lahan. Sebelum dia berkata-kata, dia perlu tenangkan diri dulu.

Please, cik Nur Adriana…sila duduk semula. Kita perlu berbincang.”tuturnya lembut. Biar lembut dulu, jika Nur Adriana berkasar dengannya, dia akan mulakan kekasaran itu!

“Tak payah! Aku tak perlukan pujuk rayu kau. Menyesal sangat aku masuk dalam hal ni. Aku nak balik.”ucap Nur Adriana dengan nada tinggi. Tak perlu dia hendak mendengar segala rayuan atau pujukan dari doktor tak sedar diri ini. Prof.Dr.Azmi sudah hilang sabar. Cakap lembut pun, perempuan ni tetap dengan perangai degilnya. Dia merentap kasar tangan Nur Adriana. Memang perempuan degil sebegini tak boleh cakap lembut-lembut.

Nur Adriana tergamam! Sekali lagi tangannya disentuh. Apabila dia melihat mata Prof.Dr.Azmi yang kelihatan merah itu, dia jadi takut.

“Kau duduk sekarang…duduk!!”garang sekali lontaran suara Prof.Dr.Azmi. Terkejut Nur Adriana tanpa kata. Jantungnya seakan-akan berhenti, tiada denyutan. Ternyata, kesabaran Prof.Dr.Azmi sudah menipis dikala ini. Perkataan ‘kau’ pula yang meniti di bibir dia. Cakap baik-baik tak nak dengar!.

Nur Adriana akur. Dia duduk semula dikerusi yang dia duduk tadi dengan ketapan di bibir. Nampaknya kemarahan lelaki lebih hebat berbanding perempuan. Muka Nur Adriana tunduk membisu.

“Aku cakap baik-baik, nak minta bantuan daripada kau…kau jual mahal pulak. Harap muka sahaja cantik, hati busuk macam tong sampah!”kata-kata kesat dilemparkan Prof.Dr.Azmi dengan selambanya. Nur Adriana mengangkat muka. Menggigil badannya mendengar perkataan itu.Aku dikatakan hati busuk macam tong sampah? Doktor ni memang mulut tu nak kena cili dengan aku, baru dia diam kut. 

“Dah cukup baik aku dengar arahan kau. Yang kau sesedap rasa kata aku hati busuk macam tong sampah tu, kau ingat kau bagus sangat ke? Kau pun harap aje muka kau hensem, tapi perangai mengalahkan bapak gorilla yang tengah mengaum. Sedarlah diri tu sikit. Aku ni pelawat yang datang ke hospital ni semata-mata nak hantar orang yang sakit. Ramai lagi perempuan lain yang kau boleh cari. Haa..nurse-nurse  kat sini kan ramai perempuan. Kau ambil ajelah nurse-nurse kat luar tu bagi ‘semangat’ pada Zeril Iskandar. Apa susah?”balas Nur Adriana sambil dia berpeluk tubuh dikerusi itu. Sudah hilang rasa takutnya.

Prof.Dr.Azmi tanpa rasa segan-silu merapatkan wajahnya kepada Nur Adriana. Terbeliak mata Nur Adriana. Apalah doktor ni nak buat kat aku pulak ni?Aduh! Segannya mata dia bertembung rapat dengan mata doktor ni. Doktor ni tak ada rasa segan langsung ke? 

“Aku tak perlukan mereka semua. Aku perlukan kau untuk bantu aku. Kau faham tak?”kata Prof.Dr.Azmi  dengan nada lantang.  Air liur Prof.Dr.Azmi sedikit menitik ke wajahnya apabila jeritan lelaki itu begitu hampir dengan muka. Dia rasa tidak selesa.

Nur Adriana mula berdiri. Tidak betah mukanya terlalu hampir dengan doktor itu. Dia mencekak pinggang.“Aku tak nak faham dan tak hingin nak faham! Kenapa kau perlukan bantuan aku? Aku pun baru aje kenal mamat tu, kau pulak beria-ria nak suruh aku jaga dia. Aku bukannya pandai bab-bab bagi semangat kat orang ni. Melunturkan semangat orang adalah!”balasnya dengan nada yang sama.

Perbalahan sudah mula tercetus. Hanya mereka berdua yang berada disitu. Orang awam mahupun pelawat yang datang sedikit pun tidak mendengar apa yang mereka gaduhkan.

Prof.Dr.Azmi menghentakkan tangan ke meja dengan kuat. Dia betul-betul geram. Perempuan ini masih berdegil rupanya. Macam manalah doktor Wan Zubair boleh terpikat dengan perempuan berkepala batu ini? Degilnya..Masya-allah!

Nur Adriana mencebikkan bibir. Dia marahlah tu!

Nafas Prof.Dr.Azmi dihela kuat.“Kau nak tahu kenapa aku beria-ria suruh kau bantu pulihkan mental dan fizikal Zeril Iskandar? Kau tak tahu kan?”dikerling wajah Nur Adriana yang berdiri tegak itu dengan pandangan tajam. “Sebab aku rasakan kau adalah satu-satunya perempuan yang boleh menurunkan kadar denyutan pantas pada jantung Zeril Iskandar. Cuba kau ingat balik, masa kau cakap dengan dia tadi…dia sentuh tangan kau secara tiba-tiba. Sepatutnya tangan dia tak boleh bergerak dan masih memerlukan pantauan dari aku dan doktor Wan Zubair. Macam mana tangan dia boleh bergerak dengan sepantas itu? 

Sebab dia faham apa yang kau katakan.”sambungnya lagi dengan panjang lebar. Nur Adriana menjelingkan mata. Takkan sebab itu sahaja yang dia beria-ria suruh aku bantu si Zeril tu?

Prof.Dr.Azmi bangun dari tempat duduknya. Jam di dinding bilik ini dipandang sekilas. Sudah menunjukkan pukul 11 pagi. Selepas ini, dia perlu balik ke rumah. Merehatkan diri. Pasti isterinya merindui dirinya. 

Rasanya dia perlu mengalah dalam hal ini. Tanpa diduga, dia melutut dihadapan Nur Adriana. Demi pesakit yang bernama Zeril Iskandar, dia sanggup melutut di depan perempuan ini asalkan perempuan ini bersetuju untuk membantu dirinya dan memulihkan Zeril Iskandar.

Nur Adriana tergamam. Biar betul doktor ni sampai melutut kat depan aku ni? Gaya macam nak melamar sahaja. Dia mula rasa gelabah.

“Nur Adriana, aku pohon pada kau…sekali ini aje. Aku tak minta banyak. Aku harap kau terimalah bantuan aku. Sekali seumur hidup!. Lepas ini aku takkan minta apa-apa bantuan dari kau. Please?”Kedua-dua tangan Prof.Dr.Azmi dinaikkan ke atas kepala. Merayu sungguh-sungguh dia ni!

“Err..kenapa kau melutut macam ni sekali. Aku pulak yang jadi segan. Bangunlah…!”pinta Nur Adriana. ‘Nasib baik tak ada orang kat sini. Kalau tak, malu aku!’detik hatinya.

“Aku takkan bangun selagi kau tak cakap yang kau akan bantu dia. Biarlah lutut aku sakit. Asalkan aku dapat persetujuan daripada kau, Nur Adriana.”kelu lidah Nur Adriana apabila Prof.Dr.Azmi berkata sedemikian rupa. 

‘Hesy…tak faham betullah aku dengan doktor ni. Ada jugak spesies doktor yang tak faham bahasa.’omelnya dalam hati.

Prof.Dr.Azmi mendongakkan kepalanya. Memandang seraut wajah Nur Adriana yang masih kebingungan. Mungkin perempuan ini sedang memikirkan apa yang dia perkatakan. ‘Harap-harap perempuan ni setujulah dengan permintaan aku. Lutut aku dah sakit ni. Tak pasal-pasal ‘jam’ bila bangun nanti.’

Nur Adriana memikirkan kata-kata Prof.Dr.Azmi. Buat apa nak panjang-panjangkan lagi cerita ini. 

Bertambah bergaduh lagi adalah. Baik dia akhiri pergaduhan ini dengan menerima sahaja bantuan Prof.Dr.Azmi.

“Saya terima permohonan doktor untuk bantu pulihkan Zeril Iskandar. Tapi beserta syarat!”katanya dengan nada riak. Keningnya diangkat tinggi. Tiada perkataan kau dan aku lagi. Memanglah dia setuju. Tapi setuju mesti ada syaratnya. Tiada syarat, tak ada maknalah bantuan ini.

Prof.Dr.Azmi mula bangun. Sakitnya melutut kat atas lantai ni. Mesti merah betisnya akibat duduk melutut terlalu lama sangat. “Apa dia?”soalnya. Berkerut dahinya apabila dia menegakkan badan. Dia sempat memautkan tangannya di kerusi mesin radiologi itu. Bagi menstabilkan diri. Dalam diam dia lega kerana tiada lagi perkataan kau dan aku.

“Doktor jangan beritahu doktor Wan Zubair pasal hal ni. Saya tak suka tengok muka dia masam dan cemberut. Biarkan dia tak tahu yang saya terima bantuan dari doktor. Lebih baik merahsiakan daripada membongkarkan. Biarlah saya dan doktor aje yang tahu tentang hal ini.”

“Itu saja syaratnya. Tak ada syarat lain?”

Nur Adriana mengeleng-gelengkan kepala. Prof.Dr.Azmi tersenyum simpul. Syarat yang diberikan tunang doktor Wan Zubair bukanlah payah mana. Dia janji mulutnya akan sentiasa berjaga-jaga apabila melibatkan hal ini. 

“Kalau macam itu, baguslah. Saya rasa, lebih baik saya balik dulu. Isteri saya dah lama tunggu kat rumah. Awak tengok-tengokkan Zeril Iskandar sepanjang saya tiada di sini. Jika doktor Wan Zubair marah awak sebab awak jaga Zeril Iskandar, cakap sahaja saya yang suruh sebab nurse lain sibuk uruskan pesakit.”balasnya dengan lembut.

Nur Adriana mengangguk. Mengerti dengan apa yang dikatakan Prof.Dr.Azmi. “Sebelum doktor balik, saya nak pinjam telefon kat atas meja tu. Yang tu…,”jari telunjuknya menghala ke meja mesin radiologi itu. Sudah lama diperhatikan telefon itu. Tadi dia berkira-kira untuk menelefon Datin Zafiah, namun dia lupa nak ambil telefon dari Wan Zubair disebabkan doktor di depannya ingin berbincang sesuatu dengannya. Telefon dah ada didepan mata, biarlah dia gunakan peluang untuk menggunakannya. Hendak ke pondok telefon, kakinya terasa malas mahu melangkah.

“Oh, awak nak pinjam telefon ini?”Prof.Dr.Azmi memandang telefon yang diperkatakan Nur Adriana. Segera dia mengambil telefon tersebut. Telefon direct line yang selalu digunakan bagi menghubungkan dengan doktor dan bahagian receptionist di kaunter lobi utama.

“Boleh ke?”Nur Adriana berasa segan pula untuk meminjam. Kalau doktor ni bagi, senanglah kerja dia.
“Boleh, apa salahnya. Awak nak telefon siapa?”

Actually, saya nak telefon mama Zeril Iskandar. Nak minta persetujuan dari dia tentang pembedahan Zeril Iskandar. Kan doktor yang cakap tadi pasal pembedahan Zeril Iskandar yang perlu dilaksanakan secepat mungkin?Saya rasa inilah peluangnya untuk saya telefon mama Zeril Iskandar.”

“Idea yang bagus! Awak buatlah yang terbaik supaya mama Zeril Iskandar setuju untuk melakukan pembedahan. Lagi cepat lagi bagus.”

“Baiklah. Saya akan cuba usahakan yang terbaik.”balas Nur Adriana sambil tersenyum nipis. Dia perlu berani untuk bercakap dengan Datin Zafiah. Biarlah dia kena marah sekalipun didalam telefon. Dia tak kisah! Duit yang ditawarkan pun tidak diharapkan lagi.

Prof.Dr.Azmi mengangguk faham.“Kalau macam tu, teruskan apa yang awak nak buat. Saya nak balik ni.”ujarnya sambil kot labuh berwarna putih di tubuh ditanggalkan. Sesudah itu, dia meletakkan kot putihnya itu dicelah lengan. Dia memandang wajah Nur Adriana. “Anyway…apa yang berlaku tadi, kira kosong-kosong la ye. Saya harap kita boleh berkawan baik selepas ini. Terima kasih sekali lagi sebab sudi membantu saya dalam hal ini.”

Nur Adriana melebarkan senyuman. “Kawan? Sure, boleh. Saya pun nak ucapkan terima kasih sebab sudi rawat Zeril Iskandar dari tengah malam tadi hinggalah ke pagi ini. Hanya Allah s.w.t yang dapat membalas segala kebaikan doktor.”

“Insyallah. Semua yang berlaku ada hikmahnya.”balas Prof.Dr.Azmi tenang. “Friends?” tangan kanannya dihulurkan pada Nur Adriana. Tanda mahu berkawan.

Nur Adriana menggeleng-gelengkan kepala. Dia tidak boleh membalas huluran itu. Doktor ini bukan mahramnya. Prof.Dr.Azmi hairan. Kenapa Nur Adriana tidak mahu menyambut huluran persahabatan darinya?

Bila dia berfikir semula, tahulah dia mengapa Nur Adriana tidak mahu menyambut huluran salam itu. Nur Adriana sememangnya perempuan yang berpegang teguh pada agama. Dia menarik semula tangannya. Dia menanti kata Nur Adriana seterusnya.

We’re friends right now.”

Prof.Dr.Azmi mengangguk. Dia tersenyum melebar. Mereka menjadi kawan juga akhirnya…

*****
Puan Farzana menutup telefon dengan kasar. Perasaan sebal yang menggunung memuncak apabila mendengar kata-kata daripada warden Penjara Wanita Kajang baru sekejap tadi. Ayah Nur Adriana..yang sedang membaca surat khabar METRO diatas meja makan tersentak apabila telefon rumah di tepi televisyen tutup kasar. Dia lantas melipat surat khabar itu dan seraya menghampiri isterinya. Bengang pula rasanya apabila isterinya sesuka hati menghentak telefon itu dengan kasar. Nak beli telefon baru, dia mana ada duit. Nak harapkan anak kandungnya, Nur Adriana…dia masih belum pulang. Rasanya dah lebih enam bulan dia duduk di penjara. Sepatutnya dia dah balik ke rumah. Tapi, dimana anaknya berada?

“Kenapa dengan awak ni? Pagi-pagi macam ini dah naik angin. Lepas tu, sesuka hati awak aje hentak telefon tu tanpa rasa belas kasihan. Oii, Puan Farzana. Kita bukannya berduit nak beli barang kehendak lagi.”marah Haji Ahmad. Geram betul dia dengan sikap isterinya. Pagi-pagi lagi dah buat hatinya panas. Duit simpanan yang diberi Nur Adriana hampir habis. Dia perlu berjimat mulai sekarang. Dulu, mungkin mereka agak mewah apabila Nur Adriana tidak putus-putus memberikannya duit setiap bulan, sekarang ini Nur Adriana tidak bekerja. Mana mungkin dia boleh berbelanja sakan lagi. Cukuplah pembaziran yang dilakukan isterinya.

“Saya benganglah, bang.”luahnya dengan riak sedih. Saja nak buat muka sedih didepan suaminya.
“Kenapa ni? Apa yang buat awak bengang sampai hentak telefon dengan kasar?”soal Haji Ahmad sambil mencekak pinggang.

Puan Farzana memandang suaminya.“Abang tahu tak, Nur Adriana dah balik semalam. Baru kejap tadi warden Penjara wanita Kajang telefon saya. Sampai hati dia tak telefon kita.”sambungnya lagi. Masih lagi dalam nada sedih. 

Haji Ahmad tercengang. “Anak kita dah balik?”Dia bersyukur. Akhirnya, Nur Adriana keluar jugak dari penjara. Tak sabar hendak memeluk anak tunggalnya itu. Puan Farzana yang melihat keceriaan yang terpancar di wajah suaminya, mencebikkan bibir. Nur Adriana tak layak jadi anak aku. Anak aku ada dua orang aje tau!

“Aah. Dah balik. Tapi dia tak telefon pun kata yang dia dah balik. Saya sedih tau.” Mulutnya sengaja dimuncungkan. Buat-buat merajuk kerana Nur Adriana tidak memaklumkan kepada mereka yang dia akan pulang. Padahal, dalam hati… menyampah aku dengan anak tak guna tu! Tak balik lagi bagus. Memalukan keluarga sendiri aje!.

Tapi, kalau tak balik pun susah jugak! Siapa nak tampung semua bil-bil dalam rumah ni? Dalam keluarga ini, Nur Adriana sahajalah yang paling berpangkat besar. Anak-anaknya hanya bekerja di operator kilang. Gaji pun seciput aje. Mana cukup nak tampung seisi rumah ini. Lagipun, sepanjang Nur Adriana tiada…suami dia yang membayar segala bil-bil rumah ini. Suaminya ada memberitahu setiap kali Nur Adriana mendapat gaji, dia akan serahkan separuh wangnya untuk kegunaan rumah.

 merapatkan diri pada isterinya. Dia mencengkam bahu isterinya dengan lembut. Menenangkan hati isterinya yang nampak kesedihan. 

“Awak janganlah sedih. Abang kan ada. Nanti dia tahulah nak balik rumah ni.”pujuk dengan sungguh-sungguh. Dia memeluk erat tubuh isterinya. Memberikan kekuatan.

“Saya harap dia akan balik ke rumah ini secepat mungkin. Saya rindu dia.”balas Puan Farzana. Dalam suaminya memeluk dirinya, lidahnya dijelirkan sedikit. ‘Tak ingin aku nak rindu dia? Pirah!!’

Haji Ahmad tersenyum lebar. Dia terharu mendapat isteri yang sudi menyayangi anaknya. Dia akan sayang perempuan ini sampai ke bila-bila…



BERSAMBUNG.... ;D












Tiada ulasan: