Ahad, 31 Mac 2013

BAB 31 Berilah Sayang Peluang



Riuh suara pekerja-pekerja Datin Zafiah di luar pintu garaj tatkala mendapat makluman dari pengawal keselamatan di luar pintu garaj. Terkejut mereka melihat seorang perempuan yang mengandung di depan rumah mewah ini.

            “Kau dah telefon Datin ke belum, Ali?”tanya salah seorang pembantu dapur  yang bernama Amy kepada pengawal keselamatan yang sedang memaut bahu perempuan mengandung itu. Kesemua pekerja itu duduk mencangkung.

            “Aku dah telefon. Kejap lagi Datin akan sampai.”jawabnya sambil merapikan rambut perempuan itu yang sedikit tidak terurus. “Korang nak tahu, sebelum dia pengsan tadi, dia sempat cakap dengan aku yang dia nak jumpa dengan Tuan Zeril.

Pekerja-pekerja di situ berpandangan sesama sendiri lalu tumpuan mereka terarah pada perempuan yang masih tidak sedarkan diri ini.

Aku terkejut jugak bila dia cakap macam tu. Setahu aku, Tuan Zeril dah jarang cakap dengan perempuan. Bila perempuan ni kenal dengan Tuan Zeril pun aku tak tahulah.”Ali mengangkat bahu sedikit. Dia pun pelik. Sudah berapa bulan dia bekerja di sini, muka perempuan ini tidak pernah ditemui.

“Aku rasa pernah jumpa lah perempuan ni. Tapi aku dah lupa kat mana.”sampuk lagi seorang pembantu rumah iaitu Alina. Kelima-lima pembantu rumah yang  berada di situ merenungnya tidak berkelip. Dia malu kerana semua rakan-rakan memandangnya.

“Kau jumpa kat mana?”semua suara yang berada disitu berkata serentak.  Masing-masing ingin tahu jawapannya.   

“Err…aku rasa dia teman wanita Tuan Zeril lah.”jawab Alina tanpa selindung lagi.

Mereka yang berada di situ semua terlopong mendengarnya termasuk Ali.

“Lah… yeke?”Ali termangu. “Patutlah dia nak jumpa Tuan Zeril. Teman wanita rupanya...,”jawabnya sambil menganggukkan kepala.

“Tapi kenapa dia datang sini balik? Aku rasa kalau Tuan Zeril nampak muka perempuan ni, mesti kena maki teruk-teruk.”sambungnya.

“Apasal pulak? Perempuan ni ada buat apa-apa kat Tuan kita ke?”celah Amy.

“Kalau korang nak tahu, perempuan ni talam dua muka tahu tak?!”mereka semua terperanjat mendengar jawapan Alina. “ Sebelum Tuan Zeril hilangkan diri tu, aku dapat tahu dari mulut Datin Zafiah yang perempuan ni dia dah bertunang senyap-senyap dengan orang lain. Dah tu, bila Datin ajak keluarga diorang datang sini buat makan-makan, elok pulak perempuan ni pakai tudung. Hah, sekarang korang nampak dia tak pakai tudung kan? Dah sah-sahlah perempuan ni talam dua muka!

Mereka setuju dengan apa yang dikatakan Alina. Sudah terang lagi bersuluh yang perempuan ini tidak bertudung. Kesian Tuan mereka kerana ditipu hidup-hidup!

“Aku rasa aku letakkan dia dalam pondok aku dulu, korang masuklah dulu. Nanti pembantu peribadi marah korang pulak.”Kesemua mengangguk.Ada benarnya kata Ali. Kalau pekerja keluar dari rumah mewah ini tanpa kebenaran dari lelaki yang bernama Madz Hazrul itu, tak pasal-pasal kena pecat. Pembantu peribadi Datin Zafiah tu bukan boleh diajak bergurau. Salah sikit kena membebel.

Bukan senang nak dapat kerja kat sini. Siapa yang tidak suka duduk  rumah mewah kan? Orang kebanyakan seperti mereka mana mampu nak beli rumah sebesar ini. Kalau setakat beli pondok security guard yang Ali tinggal ni, mereka masih mampu nak beli. Kalau barang-barang dalam rumah Datin Zafiah ni, tunggu dua tahun lah baru dapat beli.

 Mereka berlari masuk ke dalam rumah mewah itu. Segala kerja yang terbengkalai tadi diuruskan semula.

Ali mula mengangkat tubuh perempuan yang agak berat itu. Maklumlah, perempuan mengandung. Dia membawa masuk perempuan itu dan dibaringkan dengan penuh cermat. Setelah dia membaringkan perempuan itu, bagasi yang tersadai di atas jalan itu diambil lalu diletakkan di meja kecil miliknya.

Sebagai lelaki yang masih muda, dia terpikat dengan kecantikan yang ada pada perempuan ini tapi dia tahu perasaan itu perlu di buang jauh-jauh. Di antara syarat untuk bekerja di sini adalah tidak bercinta ataupun berkahwin sehingga pekerja itu berhenti. Dan dia haru akur dengan syarat itu. Lagipun bukan lama dia bekerja di sini. Cukup setahun, dia akan mencari kerja baru dan berkahwin.

*****

Sampai sahaja di garaj rumahnya, terkoncoh-koncoh Datin Zafiah keluar dari perut kereta. Dia berdoa dalam hati agar tiada apa-apa berlaku di rumah ini. Sedari dalam kereta lagi dirinya gelisah. Berkecamuk fikirannya kerana terlalu memikirkan keadaan rumah.

Langsung dia tidak bertanyakan kepada pembantu peribadinya tentang keputusan tawaran yang diberikan pada Nur Adriana. Dalam keadaan sebegini, semua hal yang tidak berapa penting di tolak ke tepi. Apa yang penting adalah rumahnya!

Madz Hazrul meletakkan kereta di tepi sudut pondok keselamatan. Dia tahu bosnya risau sebab itu dia sanggup keluar dari kereta tanpa membiarkan dia yang membuka pintu.

“Ali, apa yang berlaku kat rumah ni? Cuba cakap dengan saya?”cemas Datin Zafiah bertanya.

Madz Hazrul menghampiri Datin Zafiah dan mula merenung wajah pengawal keselamatan itu.

Ali menundukkan kepala, memberi penghormatan sebelum dia memulakan bicara. “Sebenarnya tak ada apa-apa yang berlaku dalam rumah Datin. Tapi ada benda lain yang dah terjadi."

“Awak cakap apa ni, Ali?Cuba awak berterus-terang?”tegas nada Madz Hazrul.

Ali mengetap bibir. Wajah serius lelaki yang menjadi pembantu peribadi kepada bosnya tidak dihiraukan. Matanya tepat ke arah Datin Zafiah. “Ada seorang perempuan yang pengsan kat rumah ini, Datin. Dekat pintu garaj depan ni” dia menunding tangan ke tempat perempuan yang pengsan itu.

            Datin Zafiah terperanjat. “Mana dia sekarang?”matanya meliar memerhatikan kawasan sekeliling. “Saya tak nampak pun dia ada kat sini? Awak dah call ambulans ke Ali,hantar dia kat hospital?”katanya dengan hairan.

            Ali menggelengkan kepala. “Eh, tak Datin. Saya tak call ambulans tapi saya letakkan dia kat dalam pondok saya.”jawabnya jujur.

Madz Hazrul yang diam membisu sedari tadi cepat-cepat masuk ke dalam pondok itu. Kenapalah Ali tak masukkan perempuan tu kat dalam rumah? Dahlah pondok ni kecil, lepas tu sempit pulak. Manalah muat nak baringkan perempuan tu?gumamnya.

            Datin Zafiah menarik nafas lega. “Hmm..Alhamdulilah, tak ada apa-apa kat rumah ni. Lain kali kalau ada perkara yang betul-betul penting aje baru awak bagi tahu Madz Hazrul. Kalau ada orang yang pengsan ke kat sini, awak ambik tindakan telefon ambulans cepat-cepat okey?”tegurnya.

            Ali menganggukan kepala. Salahnya juga kerana menelefon Madz Hazrul dengan bercakap secara laju dengan pembantu peribadi itu. Kan dah kena tegur!

            Berapa minit kemudian, Madz Hazrul keluar dengan mencempung tubuh perempuan yang pengsan itu.

            “ Perempuan yang pengsan tu ialah Irma Amanda, Datin!”Madz Hazrul mencempung tubuh Irma Amanda keluar dari pondok keselamatan itu.

Datin Zafiah ternganga. Tersekat air liurnya di kerongkong. “Irma Amanda?!!”terus dia menghampiri Madz Hazrul. Tangannya pantas menyelak rambut perempuan itu. Dulu, sewaktu dia masih lagi bersama anaknya, perempuan ini lengkap berpakaian tudung seperti perempuan muslimah yang lain. Sekarang ini, tudung itu sudah hilang dari kepalanya.

“Dia mengandung?”Datin Zafiah menyentuh perut yang semakin membesar. Nampaknya Irma Amanda sudah berkahwin,tekanya. Kesian anaknya ditipu hidup-hidup. Patut dia mengarahkan pembantu peribadinya mencari maklumat berkaitan dengan Irma Amanda sebelum Zeril Iskandar dan perempuan ini melangsungkan perkahwinan.

“Hazrul, bawak dia masuk dalam kereta.”arahnya. Dia memalingkan muka kearah Ali. “Awak pula bawa ambik bagasi perempuan ni.”sambungnya.

“Baik, Datin.”jawab Madz Hazrul dan Ali serentak. Mereka berdua buat seperti yang disuruh.

Ali pantas berlari anak masuk ke dalam pondok keselamatan. Manakala Madz Hazrul mencempung Irma Amanda dan dimasukkan ke dalam kereta.

Datin Zafiah membantu membukakan pintu belakang bagi memudahkan Madz Hazrul membaringkan Irma Amanda. Dia yang sedari tadi duduk di belakang, beralih tempat ke sebelah pemandu.

Setelah semuanya selesai, Datin Zafiah dan Madz Hazrul segera bergerak masuk ke dalam rumah yang telah dibuka awal-awal lagi sebelum mereka datang.

*****

Madz Hazrul membaringkan Irma Amanda di atas katil empuk di bilik belakang. Walaupun Datin Zafiah ingin memberikan keselesaan kepada perempuan yang pernah menghuni hati anaknya namun dia kena berfikir bijak! Zeril Iskandar mungkin akan kembali dalam masa dua atau tiga hari lagi jadi dia terpaksa letakkan Irma Amanda di bilik belakang sekali. Takut anaknya akan mengalami sakit jantung buat kali kedua.

“Apa kita nak buat dengan dia, Datin?”soal Madz Hazrul.

“Kita biarkan dia kat sini dulu, baru kita fikirkan apa yang patut kita buat.” katanya dengan nada tegas. "Jangan sesiapa pun tahu termasuk Tuan Zeril Iskandar."Datin Zafiah segera menyelimutkan sekujur tubuh Irma Amanda. Penghawa dingin dikurangkan suhunya agar perempuan ini tidak kesejukan.

  "Bila Tuan Zeril Iskandar akan balik, Datin?"soalnya lagi.

 "Insyallah dalam dua hari lagi. Saya nak awak kawal dia dengan sebaik mungkin. Jangan bagi orang lain masuk dalam bilik ini, faham?!"sambungnya lagi.

 Madz Hazrul akur. Kata-kata dari Datin Zafiah tidak boleh di bangkang. Dia akan turuti segala permintaan bosnya.

Mereka berdua keluar selepas menyelimutkan Irma Amanda.

Tatkala Madz Hazrul menutup pintu bilik, Datin Zafiah bertanyakan soalan yang agak sukar untuk dijawab. Yalah, bosnya mengharapkan Nur Adriana menjadi penjaga khas Tuan Zeril Iskandar, tetapi perempuan itu menyuruhnya memberikan masa untuk dia membuat keputusan.

“So, Nur Adriana setuju tak jadi penjaga khas anak saya?” Datin Zafiah menukar topik.

Madz Hazrul serba salah untuk menjawab soalan itu. “Sebenarnya Datin, Nur Adriana suruh bagi masa untuk dia buat keputusan jadi sekarang ni dia tak bagi jawapan yang boleh menggembirakan hati Datin.”jawabnya tergagap-gagap. “Maafkan saya, Datin.”dengan pantas dia mengangguk. Tanda bersalah kerana tidak dapat memujuk Nur Adriana untuk menjadi penjaga khas kepada Tuan  Zeril Iskandar.

Datin Zafiah kecewa. Ingatkan Nur Adriana akan terima tawaran itu, nampaknya tidak. “Tak mengapalah. Kalau itu keputusan dia, biarlah saya menjaga Tuan Zeril dulu. Awak dah bagi duit itu?”

Madz Hazrul mengangguk. “Sudah, Datin.”

“Bagus! Akhirnya janji saya nak bagi dia habuan tertunai juga. Awak tahu di mana rumah dia?”

“Tahu, Datin. Tadi saya dah pergi rumah dia.”

            “Saya ingatkan awak jumpa dia kat tengah jalan.”

“Bukan, Datin. Saya ikut dia sampai ke rumah. Mujur dia sudi terima pelawaan saya untuk makan pagi di Hotel Palace, Datin.”

Datin Zafiah membuka mulutnya sedikit. “Ooo…lama saya tak pergi situ. Apa punya shareholder lah kan?”dia ketawa kecil.

Madz Hazrul tersenyum. Ceria hatinya melihat bosnya ketawa. “Saya ada cakap dengan penyambut tetamu tadi, suruh cakap dengan pihak pengurusan bahawa Datin akan datang tak lama lagi.”

“Baguslah kalau awak cakap dekat penyambut tetamu macam tu. Sibuk dengan masalah sampai lupa nak lawat tempat kerja.”terlalu banyak perkara yang berlaku dalam seminggu dua ini tapi dia tahu pasti ada hikmah di sebalik semua ini. Dia yakin tentang itu.

“Datin, makanan dah disediakan.”kata Amy, pembantu dapur. Dia menunduk hormat.

“Ya Allah, Dah masuk tengah hari rupanya. Saya pun lupa waktu sekarang pukul berapa. Lapar pulak rasanya.”

“Amy?”Datin Zafiah memanggil pembantu rumahnya yang sedang tunduk menekur lantai.

“Ya, Datin?”tanya Amy. Dia mengangkat muka.

“Tolong buatkan bubur dan air soya ye. Bagi pada Madz Hazrul.”arahnya.

Amy menggangguk perlahan lalu beransur pergi.

Madz Hazrul pelik. Dia memandang Datin Zafiah. “Bubur? Buat apa, Datin?”soalnya teragak-agak.

Datin Zafiah menhela nafas perlahan.“Nanti kalau Irma Amanda dah bangun, kasi dia makan bubur tu. Bagi dia bertenaga sikit.”arah Datin Zafiah.

Baru sekarang Madz Hazrul mengerti. Ingatkan nak bagi dia yang makan tadi. Dia bukan tidak sihat sampai nak makan bubur.

“Mari, Datin. “tangannya memberi isyarat mempelawa Datin Zafiah turun ke bawah.

Datin Zafiah mengangguk. Mereka berdua beredar dari situ.

Sementara di dalam bilik, Irma Amanda sudah mula bergerak. Nafasnya turun naik. Perutnya dipegang lembut. Alhamdulilah! Tiada apa-apa yang berlaku padanya.

Selimut ditarik perlahan. Matanya terkebil-kebil memandang bilik yang cantik ini.

“Aku ada kat mana ni?”katanya sendiri sambil memandang syiling yang tidak berlampu. Hendak berdiri, dia tiada daya.

Kepalanya berpinar-pinar. Kemungkinan dia mengalami alahan. Sudah dua bulan dia mengandung. Baru kali ini dia mendapat alahan yang teruk. Waktu minggu pertama kandungan, dia tidak mengalami sebarang alahan. Ini tiba-tiba pulak terjadi.

Akhirnya dia tidur kembali untuk meredakan peningnya.

 

5 ulasan:

Ruunna Qizbal berkata...

ada watak baru ek? hehe
smbng gi

nur daeya berkata...

hehe..watak ni mmg dah lama dik..
mgkn adik Qiz x ingt kot..
Irma 2 bkas kekasih zeril yang dlm dia mnipu kata hnya zeril yg dicintai padahal d sdah bertunang dgn orang lain shingga perut Irma 2 mmbulat! hihi

Puteri Eina berkata...

lorh... nk watak hero gan heroin je...gaduh2 n manja2..lagi swee..ni dah nk mula konflik an?

nur daeya berkata...

setiap novel psti ad konfliknya adik eina..
so ini bru permulaan konflik k..
watak hero n heroin ttp ad..
utk bab seterusnya k?

riezzki berkata...

mcmne sy nk dptkn novel ni pleaseeeee