Jumaat, 7 November 2014

BAB 13 (Tajuk? Biarlah Rahsia)



Tangannya menutup keseluruhan wajahnya. Dia tidak berani untuk melihat tubuh Raymi Zikri yang hanya dibaluti dengan sehelai tuala. Dia seram! Tidak pernah dia melihat Raymi Zikri berpenampilan begitu sejak mereka bergelar sahabat lagi.
“Aku nak err… balik bilik aku.”Wajahnya masih ditutup dengan kedua-dua tangannya. Biarlah dia berjalan dengan mata yang tertutup
Dhia sudah bergerak ke kiri sedikit untuk melangkah tetapi dihalang Raymi Zikri. Bila dia ke kanan pula, dia dihalang juga. Dhia menghempaskan keluhan keras.
“Bagi laluan, Ray. Aku nak balik bilik aku.”
“Tak boleh. Selagi kau tak cakap apa motif kau masuk bilik aku. Aku takkan benarkan kau keluar dari bilik ini.” Tangan kanan Raymi Zikri menghadang pintu bilik yang luas ini.
Dhia mengetap bibir. Alahai, nak keluar macam mana ni? Karang aku tolak tangan dia, tak pasal-pasal tuala dia terlondeh pulak. gerutunya.
“Aku nak keluar jugak. Tepilah.” Dhia menolak badan Raymi Zikri dengan kasar namun tolakkannya tidak berjaya. Raymi Zikri menariknya ke dinding menyebabkan ada sesuatu yang jatuh ke lantai. Tersentak Dhia dibuatnya.
Raymi Zikri membesarkan mata. Barang kesayangan aku jatuh? Turun naik nafasnya menahan marah.
“Tak guna!” Pang! Satu tamparan hinggap di pipi Dhia dengan kuat sekali.
Dhia terpana disitu.
Pipinya disentuh perlahan. Aku ditampar? Kurang ajar kau, Ray! Serta-merta air matanya jatuh menitis. Merah padam wajahnya. Dia menolak tubuh badan Raymi Zikri dengan kasar. Cawan yang sudah pecah terburai langsung tidak dipedulikan. Walaupun cawan itu ada kaitan dengan dirinya, dia sudah tidak peduli lagi. Memang bagus pun cawan itu pecah!
“Kau memang lelaki tak guna!”
“Hoi, janda. Kau dah rosakkan barang aku lepas tu kau nak blah macam tu aje?” Raymi Zikri menarik kasar pergelangan tangan Dhia. Turun naik nafas Dhia dibuatnya.
“Lepaskan aku, setan!” Dhia mula mengamuk untuk dilepaskan.
“Aku nak kau ganti balik cawan ni. Aku nak kau bayar RM sepuluh ribu ringgit!”kasar sekali nada Raymi Zikri.
Cawan itu amat bermakna baginya. Cawan yang memaparkan gambar dia dan Dhia sedang tersenyum. Sudah lama dia menyimpannya. Tidak sangka pula Dhia buat cawan itu pecah.
Mata Dhia membulat. Sepuluh ribu? Mamat ni dah gila ke apa? Cawan ini aku order kat kilang aje, tak lebih lima puluh ringgit pun. Darah Dhia makin mengelegak dibuatnya.
“Aku takkan bayar walau sikit pun. Tak akan!” Dhia tetap berdegil. Dia meneruskan langkahnya namun dia nasib tidak menyebelahi dirinya. Dia terpijak kaca.
“Auch!” Dhia terduduk di atas lantai. Darah mula mengalir di hujung kakinya.
“Dhia…” Raymi Zikri mula berubah rentak. Hampir tidak terkeluar suaranya. Dia bimbang darah di kaki Dhia mengalir dengan banyak. Apa yang harus aku buat ni? Raymi Zikri gigit bibir. Rasa bersalah mula menghimpit diri.
“Kau tunggu situ. Aku ambil first aid kejap.” Raymi Zikri mengambil baju t-shirt dan seluar khaki di dalam almari yang bersebelahan dengan katilnya lalu dipakai. Selamba sahaja dia menyarungkan pakaiannya dihadapan Dhia. Selepas itu, first aid yang terletak elok di bawah katilnya dibawa ke Dhia.
“Tak payah. Aku tak perlukan pertolongan kau.” Ego Dhia tinggi melangit. Dia bangun walaupun dia agak lemah. Terhenjut-henjut dia berjalan.
Adoi, sakitnya…desis Dhia dalam hati.
Raymi Zikri makin cemas. Dia tidak akan membiarkan Dhia sakit tanpa diubati. Dengan pantas, dia meletak first aid di atas lantai dan mencempung tubuh Dhia.
Dhia panik.
“Apa yang kau buat ni? Turunkan aku. Turunkan!!” Dhia memberontak.
Raymi Zikri menahan nafas. “Kalau dah sakit, buat cara sakit. Aku dah tolong kau, dah cukup baik.” Tubuh badan Dhia akhirnya mendarat di atas katil Raymi Zikri. Dhia jadi tidak keruan.
“Aku tak nak kau tolong aku. Aku nak orang lain yang tolong aku.” Dhia cuba untuk bangun namun tidak berjaya. Raymi Zikri telah berada dihujung katil dan memegang kakinya. Dhia terkedu.
Raymi Zikri tidak menjawab kata-kata Dhia sebaliknya dia melihat hujung kaki Dhia yang berdarah. Agak banyak juga yang mengalir. Mujur darah tersebut tidak jatuh di atas cadarnya. Cepat-cepat dia membuka first aid dan mengambil kain didalamnya lalu dilap kaki Dhia dengan penuh berhati-hati.
“Apa kau nak buat ni?” Terketar-ketar Dhia bertanya.
Raymi Zikri diam. Dia tidak menjawab pertanyaan Dhia sebaliknya dia leka mengelap darah di kaki Dhia.
“Ray, apa yang berlaku ni?” Sampuk Puan Khadijah dari belakang. Cemas sahaja suaranya. Raymi Zikri dan Dhia sama-sama terperanjat.
“Kaki Dhia berdarah. Ray tolong lapkan.” Hambar sahaja suaranya. Dia malas sebenarnya mahu bertembung Puan Khadijah. Dia balik ke rumah ini pun sekejap sahaja. Sebentar lagi dia ada date dengan Salina di luar. Dia tidak boleh lambat. Takut gadis itu merajuk dengannya.
“Ray pergi mana sampai lima hari tak ada kat rumah? Nenek telefon pun tak angkat. Ray tidur kat mana?” Puan Khadijah naik berang. Geram betul dia dengan cucunya yang sorang ini. Merajuk mengalahkan perempuan!
“Ray tidur rumah kawan…” Wajah Puan Khadijah tidak dipandang.
“Rumah ni ada katil ada aircond, yang mengedik sangat nak tidur rumah orang lain tu buat apa? Kamu sengaja nak naikkan darah nenek kan?” Suara Puan Khadijah bertukar nyaring.
“Menyesal Ray datang ke sini. Patut Ray datang masa nenek tak ada tadi.” Usai Raymi Zikri meletakkan plaster dihujung kaki Dhia, dia terus bangun dan mengambil pakaiannya di dalam almari.
Dhia mengelengkan kepala. Kecewa betul dia dengar jawapan lelaki itu. Tak boleh ke cakap baik-baik sikit?
“Ray, itu nenek kau. Tak boleh ke cakap baik-baik sikit. Hormatilah orang yang lebih tua daripada kau.”
“Kau tak ada kaitan dalam hal ini. Baik kau diam!” Tersentak Dhia dibuatnya. Mulutnya ditutup rapat.
Puan Khadijah tampar perlahan wajah Raymi Zikri. Geram betul dia dengan budak ni!
Raymi Zikri terkedu. Tadi dia tampar Dhia. Sekarang nenek pulak tampar aku? Merah padam wajahnya menahan malu. Malu kerana ditampar didepan Dhia dan pembantu peribadi Puan Khadijah yang berdiri di luar pintu biliknya.
“Betul apa cakap Dhia tu. Ray dah makin kurang ajar sekarang ni dengan nenek. Tak boleh ke cakap baik-baik?”
“Nenek yang mulakan dulu, Ray jawablah macam tu. Dahlah, Ray nak keluar dulu. Duduk kat sini makin panas hati dibuatnya.” Acuh tak acuh saja suara Raymi Zikri.
Puan Khadijah panas hati. Dia segera berpaling pada Dhia.
“Dhia, telefon Raz. Cakap dengan dia ada majlis penting akan berlangsung esok. Majlis yang ada kaitan dengan kamu berdua.” Serius sahaja nada Puan Khadijah.
Raymi Zikri terpaku di depan pintu. Majlis penting? Ada kaitan dengan Dhia dan Abang Raz? Dia berdebar-debar. Jantungnya bagaikan dirobek ketika ini.
Dhia terperanjat. Majlis apa pulak ni? Takkan majlis kahwin dia kot? Dia ketap bibir.
Nenek ni biar betul?!

2 ulasan:

Faraain12 berkata...

hahaha...majlis kawen Dhia dengan Raz kottt?

Tanpa Nama berkata...

majlis kahwin? kalau fara nk thu, tunggu BAB SETERUSNYA...haha...
**nur daeya